Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Thursday, February 8, 2018

Saat-Saat Kelahiran Muhammad Jihad Uwais: Ceaser Buat Kali Kedua

Malam itu air berbau busuk warna kehijauan keluar dengan banyak sekali dari rahimku. Kusangkakan air kencing selama ini. Tetapi rupanya air ketuban itu telah lama keluar selama tiga hari dan aku tidak sedar memandangkan aku asyik terkencing selama ini.

Aku jadi gementar. Bimbang akan keselamatan anak dan diri. Aku dan suami bergegas ke INS, dan di sana aku ditahan wad dan disuntik ubat penguat peparu untuk anak. Juga ubat untuk buang air besar.

Malam itu, berkali-kali aku bangun untuk membuang air kecil dan air besar di tandas. Sungguh seksa!

Pukul 9.00 pagi aku terus dimasukkan ke dewan bedah. Dibius sekerat badan. Dalam sedar dan tidak sedar, aku dengar bunyi seperti mesin gergaji dan aku fikir barangkali itu adalah bunyi pisau panas yang digunakan untuk membedahku. Rasa ngilu bertimpa-timpa. Jiwa dan nyawaku masa itu kuserahkan bulat-bulat kepada Allah.

Dalam masa yang sama, kurasakan tangan suamiku memegang tangan kananku untuk memberi kekuatan sambil menepuk berkali-kali. Rasa sedikit lega apabila tahu dia ada di sisi.

Itulah istimewanya bersalin di INS. Suami dibenarkan masuk ke dewan bedah untuk menemani isteri dan tindakan warga INS sungguh pantas bagaikan berada di dalam drama hospital Jepun yang berkisar tentang kehidupan sebenar doktor-doktor dan jururawat-jururawat yang begitu cekap mengendali sesuatu kes kecemasan.

Tiba-tiba aku ternampak wajah Dr Anuar Husaini yang bertutup kepala dengan plastik khas memanggil namaku.
"Rohaida, sudah siap!".Separuh hati aku
sedikit lega.

Seorang jururawat membawakan anakku kepadaku. Aku yang masih separuh sedar melihat sekali lalu anakku itu.
"Tidak mengapalah kulit gelap pun , asalkan dia sihat!" Itu yang terbetik di hatiku ketika itu.

Alhamdulillah segalanya selamat dan aku sedang menunggu masa untuk dihantar ke bilik pesakit. Satu kelegaan hinggap di hatiku.

No comments: