Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Tuesday, February 20, 2018

Khasiat Gum Arabic


Monday, September 2, 2013

 h-kalian-ttp://cintaagungku.blogspot.my/2013/09/tahukah-kalian-khas-al-manna-gum.htmlyang Pernah Allah Sebutdalam al-Quran?

Bismillahirrahmanirrahim.... 
Sebenarnya dah lama penulis nak tahu dengan detail apa sebenarnya al-manna yang diberitakan Allah dalam al-Quran sebagai makanan terbaik bagi manusia...dan ditakdirkan Allah, baru-baru ni (waktu anak penulis-Solahuddin mengalami cirit birit berpanjangan), Allah pertemukan penulis dan suami dengan seorang doktor. Alhamdulillah, berkat sungguh pertemuan tersebut kerana pertemuan singkat tersebut telah menjernihkan penulis dan suami kepada al-Manna...Apa Dia? dan apa Khasiatnya? berminat nak tahu? Jom baca artikel penuh di bawah....moga beroleh manfaat....


Manna adalah sejenis produk asli dari resin pokok Akasia yang tumbuh di Sudan. Al-Manna  telah  disebut dalam Al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 57. 

"Dan Kami telah menaungi kamu dengan awan (dari panas matahari di padang pasir) dan Kami turunkan kepada kamu "Mann" dan "Salwa", (serta Kami berfirman): ", Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri." al-Baqarah:57


Testimoni terhadap pesakit kronik hasil  dari pengambilan Al-Manna amat baik, antaranya sembelit hilang, kulit lebih sihat,  gaut  hilang dan pelbagai lagi. Prebiotik(makanan untuk bakteria baik dalam usus kita) yang terdapat dalam campuran bahan ini adalah  seperti  kebaikan susu ibu, bahkan menurut kajian prebiotik yang terdapat dalam al-Manna adalah sehingga 4x lebih tinggi daripada susu ibu! Subhanallah....


Sudan  adalah pengeluar utama Gum Arabic, yang juga dipanggil dengan nama Hashab. Sudan membekalkan 85% dari bekalan dunia Gum Arabic dan 90% darinya adalah  berkualiti   tinggi. Gum Arabic adalah emulsifier semulajadi yang terbaik digunakan untuk memegang  bahan-bahan yang biasanya tidak dapat bercampur bersama seperti air dengan minyak. Getahnya diperolehi dengan menoreh kulitnya sebagaimana pohon getah ditoreh untuk mengeluarkan susu getah.

-keadaan dalam usus manusia-
PROBIOTIC/FRIENDLY BACTERIA/BAKTERIA BAIK
NON-PROBIOTIC/NON-FRIENDLY BACTERIA/ BAKTERIA JAHAT(Pembawa Penyakit)


Ia  digunakan dalam produk makanan supplement, minuman berkhasiat, dan produk perlangsingan. Gum Arabic menjadi bahan penting dalam bahan makanan, pharmaceutikal danindustri.  Tiada bahan emulsifier yang sebaik Gum Arabic, 3 sudu teh Gum Arabic mengandungi lebih fiber mudah larut dari 10 mangkuk oatmeal, 13 lobak merah, 15 biji epal, 44 biji prune dan mengunyah 7 hari Gum Arabic  mengurangkan karang gigi dan gusi ia juga menghalang pertumbuhan bakteria pada gusi



AJIAN KEATAS GUM ARABIC

Banyak kajian saintifik keatas Gum Arabic mendapati ia sangat berkesan digunakan sebagai Prebiotik(makanan untuk bakteria baik dalam usus).Satu kajian yang diterbitkan oleh Br.Jour.Nutrition 2008-March, membandingkan keupayaan Gum Arabic dengan Inulin sebagai Prebiotik. Kajian klinikal keatas manusia yang diberi Gum Arabic 10gm sehari dan Inulin 10gm selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sample Gum Arabic berbanding Inulin. Ini bermakna Gum Arabic adalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik(bakteria baik) berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik.
           
Antara kajian yang dijalankan menunjukkan kebaikan Gum Arabic :

1. Kesan penurunan tekanan darah pada pesakit  darah tinggi.
2. Mengurangkan penghasilan radical oksigen bebas (free oxygen radical).
3. Meningkatkan paras butyrate dalam serum darah.
4. Memperbaiki tindakbalas sistem imun tubuh melalui rangsangan kepada sel dendritic didalam    lumen usus dan penghasilan cytokine.
5. Membantu serapan mineral seperti zink, sodium dan calcium.
6. Menghalang pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan (inflammation) usus melalui modifikasi    angiogenetic factors .
7. Mengurangkan paras urea dan menambah nitrogen dalam najis kepada pesakit rosak buah pinggang.
8. Kesan penyembuhan kepada pesakit buah pinggang teruk (chronic and end stage kidney disease).
              
Kajian klinikal keatas pesakit paediatrik end stage renal failure menunjukkan pesakit dapat mengurangkan kekerapan dialisis dan menjalani kehidupan lebih baik(Paediatric Nephrology 2004). Kajian keatas haiwan menunjukkan penambahan creatinine cleareance dan perubahan electrolyte excreation yang mempunyai kesan baik (favourable) keatas masalah buah pinggang (renal insufficiency) (Tubingen Univer. Germany).
             
Satu kajian (Cardiff University) keatas pesakit pesakit buah pinggang dan kencing manis yang diberi 25gm Gum Arabic selama 8-12 minggu mendapati ada kesan penurunan dalam tekanan darah. Kajian lain di University yang sama kepada pengidap kencing manis menunjukkan improvement dalam tekanan darah yang seterusnya memberi kesan yang positif keatas penyakit buah pinggang (progression of renal dis.).
Anda mungkin juga meminati:

No comments: