Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Saturday, December 24, 2011

Setulus Hati Salim

Sedalam lautan.. dalam lagi cintaku kepadamu. Seluas langit yang terbentang.. luas lagi ukuran cintaku kepadamu Bagaikan mentari yang memancar.. begitulah ibarat cintaku kepadamu.

Sesekali ‘Iffah Hanin rasa terbuai-buai dengan kata-kata itu.
Ah, budak kampungan! Dia hanya hendak bermain-main!, tingkah hatinya pula. Bunga mawar merah di atas meja diambil pula. Diperhatinya dan ditenung lama. Budak tu..
Sekilas ingatannya tertancap kepada seraut wajah berkumis nipis itu- pelajarnya yang sering membuat hal. Salim… Lelaki itu memang misteri sekarang ini. Dia sudah menjadi seorang yang pendiam sedangkan dulu dialah yang kuat mengusik guru dan pelajar. Kenapa ya? Terasa ingin ditanya soalan itu kepadanya.

Ketika itu, ‘Iffah Hanin melangkah masuk ke dalam kelas Lima Angsana. Hari pertama kehadirannya ke kelas itu disambut dengan lukisan perempuan bogel di atas papan hitam.
Merah padam muka ‘Iffah Hanin dibuatnya. Apabila ditanya siapa yang melukis.. seisi kelas menuding jari ke arah seorang pelajar lelaki yang duduk di hujung kelas.‘Iffah Hanin lantas menyuruh remaja yang bernama Salim itu memadamnya. Kemudian menyuruhnya berdiri di luar kelas sebagai denda akibat sikap tak bermoralnya.
Hati ‘Iffah Hanin semakin panas ketika melewati Salim ketika berjalan keluar dari kelas tersebut apabila Salim tanpa teragak-agak bersiul-siul kecil di hadapannya.
“Beginikah cara seorang pelajar Muslim menghormati guru?!” soal ‘Iffah menyindir.
Salim tersenyum. Ada idea nakal bermain-main di fikirannya.
Tanpa disangka tangan ‘Iffah Hanin disambar lalu dikucup.
“Beginikah caranya menghormati guru?”soal Salim pula.
Pang!!!
Pipi Salim ditampar.
“Kamu jangan biadap ya!!”jerkah ‘Ifffah. Terketar-ketar menahan marah.
Salim tertawa terkekeh-kekeh. ‘Iffah Hanin lantas segera berlalu dari situ dengan perasaan geram.

Keesokan harinya Salim dileteri di dalam bilik guru disiplin, Cikgu Shuib. Dia dihadiahkan sebatan. Kebetulan ‘Iffah Hanin yang melewati bilik itu ternampak Salim. Salim turut melihat ‘Iffah Hanin. Tiada rasa keinsafan pada wajah Salim bagi ‘Iffah.

“Kenapa awak tak buat kerja sekolah?” soal ‘Iffah kepada Salim pagi itu.
“Sebab saya malas, Ustazah.” Selamba jawapan Salim.
“Kalau awak malas macam mana awak nak kerja? Macam mana awak nak hidup kalau awak tak kerja?”
“Saya boleh hidup kalau kahwin dengan Ustazah!” jawab Salim. Wajah ‘Iffah masam mencuka.
“Awak boleh keluar!!” jerkah ‘Iffah sekuat hati.

* * *
“Biar saya tolong Ustazah!” Salim menawarkan bantuan sementelahan melihat ‘Iffah yang terkial-kial mengendong buku-buku di tangannya.
“Tak payah!” Kasar suara ‘Iffah menolak tawaran Salim ‘Iffah cuba juga mengendong buku-buku itu. Tapi, kemudiannya buku- buku itu berderetan jatuh ke tanah.
Sudahnya ‘Iffah terpaksa menebal muka menerima bantuan daripada Salim. Mereka berjalan beriringan di koridor. Masing-masing mendiamkan diri.
Sesampai di bilik guru, Salim masuk meletak buku-buku itu di atas meja. Sebelum Salim berpaling, ‘Iffah memanggilnya:
“Salim.”
Salim berpaling ke arah ‘Iffah.
“Terima kasih.” Ujar ‘Iffah setulus hati.
Salim tersengeh menjawab:
“ Kasih Ustazah sentiasa saya terima.”
Isy! Geram betul ‘Iffah mendengar ayat itu. Rasa macam hendak ditenyeh-tenyeh saja bibir Salim ketika itu. Perasaan suka yang mula menyelinap di hati bertukar menjadi benci yang meluap-luap. Meluat!
Begitulah sikap Salim! Banyak karenah tapi baik hati. Tetapi peristiwa hari itu mengubah tanggapannya terhadap Salim...
‘Iffah pulang lewat hari itu. Sengaja dia menghabiskan waktu sepetang itu dengan menyemak buku-buku pelajarnya.
Setelah selesai kerjanya, dia pun memadam lampu dalam bilik itu. Waktu itu sekitar pukul tujuh malam. ‘Iffah terkejut apabila tiba-tiba dia merasakan sepasang tangan kasar menolaknya dan menindihnya di atas lantai bilik guru tersebut. ‘Iffah menjerit lantang.
Seseorang datang menolong dan bergelut dengan lelaki itu. Mereka berguling-guling hingga keluar dari bilik guru tersebut. Di luar, ‘Iffah cuba mengamati wajah-wajah mereka. Pak Seman, penjaga sekolah tersebut dengan..
“Salim!” seru ‘Iffah. “Berhenti!!” Mereka terhenti bergelut. Pak Seman cepat-cepat memegang Salim.
“Ini orangnya Ustazah!” beritahu Pak Seman. Salim meronta-ronta sambil berkata:
“Bukan saya Ustazah! Bukan saya!!”
‘Iffah memandang ke arah lain. Perasaan benci yang teramat sangat terhadap pelajar lelaki itu subur di dalam hatinya.
Salim ditangkap polis atas tuduhan cuba memperkosa ‘Iffah. Memang ‘Iffah berasa lega dengan penangkapan itu. Tapi, kelegaan ‘Iffah tak lama ..
“Tolong! Tolong!” ‘Iffah menjerit. Lelaki itu cuba memperkosanya sekali lagi.
Tidak semena-mena, ‘Iffah dapat melepaskan diri dari pegangan lelaki tersebut. ‘Iffah cepat-cepat bangkit membuka lampu. Alangkah terkejutnya ‘Iffah apabila mendapati orang itu bukan Salim, tetapi Pak Seman, penjaga sekolah itu sendiri.
Salim muncul sekali lagi memberi bantuan. Dipukulnya Pak Seman sekuat hati. ‘Iffah menjerit:
“Cukup!!!”
Pak Seman dihadapkan ke balai polis.
“Terima kasih, Salim,” ujar ‘Iffah setelah keluar dari Balai Polis itu. Salim cuma memandang ‘Iffah.
“Kasih Ustazah sentiasa saya terima!” ujar ‘Iffah serentak dengan ucapan Salim. Mereka sama-sama tergelak.
Reda daripada ketawa, mereka sama-sama diam. Salim memandang ‘Iffah.
“Saya minta maaf Ustazah atas kenakalan saya selama ini..”ujar Salim penuh kesedaran. ‘Iffah tersenyum kecil. Dia pula mencerlung Salim.
“Salim, awak sambung belajar balik di sekolah ini ye?”
Salim memandang ‘Iffah lama. Kemudian, baru mengangguk.
Salim semakin rajin, malah kian maju dalam pelajaran. Salim juga tidak kerap mengusik pelajar-pelajar dan guru-guru seperti selalu kerana pada tahun ini dia ada peperiksaan.
Salim memang serius menghadapi pelajarannya. Semua itu tercermin pada wajahnya yang nampak bersungguh-sungguh menadah pelajaran dari guru-guru setiap masa.
Tetapi ‘Iffah jadi keliru dengan sikap Salim apabila menerima sepucuk surat dan sekuntum bunga mawar dari remaja lelaki itu.
Apakah dia hendak bermain-main lagi dengan ‘Iffah? Tak habis-habis hendak mengusik. Mungkin Salim kembali kepada sikap asalnya setelah lama berlakon menjadi ‘baik’. Begitu di fikiran ‘Iffah Hanin
Tiba hari yang ditunggu-tunggu, Salim dan semua pelajar tingkatan lima seluruh Malaysia menghadapi Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia bagi tahun 2007.
Pada hari keputusan SPM diumumkan Salim pergi berjumpa dengan Ustazah ‘Iffah Hanin. Salim mendapat kejayaan cemerlang dengan keputusan 7A1 2A2 1C.
“Jadi, selepas ini awak akan menyambung pelajaran ke Universiti Islam Antarabangsa?” soal ‘Iffah.
“Ya. Ustazah doakanlah kejayaan saya.”
“Insya’-Allah.” Mereka terdiam sedetik.
“Ustazah,” panggil Salim.
“Ya?”
“Ustazah dah terima hadiah dan surat saya?” tanya Salim seperti ragu-ragu.
“Surat?” ‘Iffah Hanin berpura-pura bertanya balik.
Salim mengiyakan.
“Tak ada”, jawab ‘Iffah Hanin.
“Saya minta maaf kalau permintaan saya ini dikira melanggar adab seorang murid kepada seorang guru. Tetapi saya memang ikhlas hendak mengambil Ustazah sebagai teman hidup saya”, ujar Salim.
‘Iffah tercengang. Dia tercari-cari ayat untuk membalas ujarannya.
“Tak naklah saya kahwin dengan kamu!” ujar ‘Iffah selamba. “Saya tak larat nak tanggung kamu”
“Ustazah tak payah tanggung saya. Nanti bila saya dah berjaya saya akan tanggung Ustazah. Saya akan tanggung Ustazah seumur hidup.”
‘Iffah Hanin macam hendak ketawa melihat kesungguhan Salim. Dia cuba berlagak serius.
“ Tak mahulah saya tunggu kamu! Nanti saya jadi anak dara tua dulu..” ujar ‘Iffah Hanin.
“Tak apa! Ustazah tak payah tunggu saya. Nanti kalau masa saya dah berjaya Ustazah masih belum ada sapa-sapa saya masih ada peluang kan? ,” tuturnya mengadap ‘Iffah Hanin penuh berharap.
‘Iffah terdiam sedetik sebelum akhirnya mengangguk.
“Yes!!” teriak Salim.
Daripada:

Naurah Musyahidah

Bila Hati Dah Suka

Hati digamit rindu. Jiwa berbunga riang. Serasa seluruh alam turut bernyanyi. Indahnya alam ini. Begini rupanya rasa apabila dilamun cinta.

Nadhrah tersenyum sendirian mengenangkan bait-bait ayat yang ditutur oleh Rayyan. Jiwa terasa kembang..segar… Satu rasa yang selesa..

“Nadhrah, benarkan Rayyan berkata sesuatu?”
Nadhrah yang sibuk menaip terhenti. Panahan matanya terjunam pada wajah Rayyan.

“Dah lama Rayyan rahsiakan perkara ini..”
Nadhrah masih setia untuk mendengar ayat seterusnya.

“Nadhrah, Rayyan dapat rasa sesuatu selama mengenali Nadhrah. Suatu rasa yang indah. Dan Rayyan yakin yang Rayyan telah jatuh cinta kepada Nadhrah.”

Nadhrah cuba menelan liur. Namun, rasa terlekat. Dia menunduk. Arus darahnya terasa berubah arah.. membuak ke muka. Ketika itu tiada siapa di pejabat. Orang lain semua keluar makan. Tinggal dia berdua dengan Rayyan.

“Adakah Nadhrah rurut rasakan perkara yang sama?”
Nadhrah kelu. Cuba betulkan suara. Segala pergerakan rasa tidak kena. Pandangan mata Rayyan betul-betul menusuk jiwa. Dan jantung Nadhrah mula bergegar. Nadhrah tak betah begitu.
“Tak pelah, Rayyan bagi Nadhrah masa. Nadhrah fikirlah!”

Semenjak itu Nadhrah menjadi tidak menentu. Semenjak itu makan Nadhrah tak pernah lalu. Semanjak itu Nadhrah mula dilambung rindu. Wajah Rayyan bermain di kamar mata Nadhrah. Kenapa Nadhrah rindu? Apakah Nadhrah turut mencintainya?

Nadhrah ingat pertemuan pertama Nadhrah dengan Rayyan. Masa itu Nadhrah baru kerja. Rayyan agak sombong. Nak sembang dengan Nadhrah ..jangan haraplah. Kalau ada pun sekadar tersenyum..bertegur-sapa.

Tetapi sejak mereka dikehendaki bekerja bersama membuat satu tugasan mereka menjadi rapat. Pun begitu Nadhrah tidak pernah menyimpan apa-apa perasaan. Tetapi, kenapa sejak Rayyan meluah perasaannya Nadhrah terasa melayang-layang?

Nadhrah telah jatuh cinta. Suatu bisikan lembut singgah ke telinganya. Indahnya! Indahnya cinta itu!

“Kenapa Nadhrah? Kenapa mak tengok Nadhrah lain macam sekarang?” suara emak bergayutan di corong telinga.

“Tak ada apalah mak. Mungkin banyak kerja.”Nadhrah menipu.
“Nadhrah jangan terlalu fikirkan kerja. Nanti sakit pula”, nasihat ibunya.
“Jangan risau mak. Insya-Allah Nadhrah tak apa-apa.”

Benarkah? Benarkah Nadhrah tak apa-apa? Nadhrah dah bagai nak gila disampuk rasa ini. Tetapi Nadhrah suka. Nadhrah rasa gembira. Semangat bekerja bertambah. Tetapi Nadhrah belum bagi keputusan.

“Nadhrah rasa Nadhrah pun sukakan Rayyan.” Nadhrah mengangkat muka melihat wajah di dalam cermin-wajahnya sendiri. Hampir setengah hari dia berlatih menyebut ayat itu.

Isyh! Malulah! Apa kata Nadhrah tulis surat. Tak malu sangat..Nadhrah segera mencapai pen dan kertas menulis. Hanya beberapa patah perkataan. Cukuplah.

Nadhrah lipat kemas-kemas. Nadhrah masukkan dalam sampul surat biasa. Esok dia akan hantar kepada Rayyan. Sungguh hatinya tak sabar menunggu hari esok.

Nadhrah datang awal ke pejabat hari itu. Harap dapat beri sendiri kepada Rayyan. Nadhrah duduk berteleku di meja. Seorang demi seorang pekerja hadir. Tetapi wajah Rayyan tak nampak-nampak. Nadhrah tunggu lagi. Nadhrah buat kerja seperti biasa. Tetapi hati terkenangkan Rayyan. Apakah Rayyan sakit?

Sampai waktu rehat, Zaiton mengajak Nadhrah pergi kenduri. Pada mulanya, Nadhrah tolak. Tetapi bila diajak berkali-kali Nadhrah ikut. Kata Zaiton, hari ini hari perkahwinan rakan sekerja mereka. Ye ke? Nadhrah tak tengok kad kenduri yang sampai kepadanya. Punya sibuk! Dia tersenyum sendiri.

Sesampai di rumah kenduri, Nadhrah turun dari kereta. Mereka sama-sama beriringan ke tempat makan. Sesudah makan, Zaiton mengajaknya berjumpa rakan sekerja mereka itu. Nadhrah ikut juga.
Zaiton menyapa:
“Wah, segak engkau!”
Nadhrah turut melihat orang disapa sambil tersenyum. Tetapi..
Dentuman guruh terasa bergempita di dada Nadhrah. Senyuman Nadhrah tidak menjadi. Setitis air mata Nadhrah luruh. Di depannya orang yang didambanya saban hari. Pengantin itu ialah Rayyan.

Nadhrah berlari ke kereta. Nadhrah menangis tersengguk-sengguk. Tetapi Nadhrah tahu Nadhrah tidak boleh lari dari kenyataan ini. Nadhrah harus terima. Harus terima walaupun ia perit untuk ditelan. Dan Nadhrah akur..jodoh di tangan TUHAN.

Lakaran nukilan rasa dari;

Naurah Musyahidah

Wednesday, December 14, 2011

Taubat


Tuhan
kerdilnya daku
berbanding hamba-hamba terpilih-Mu
Syukurku yang tercalar
Mehnah ujian-Mu yang menderu-deru
Sebenarnya untuk sedarkan aku
Daripada dodoian dunia
Aku jarang berjiwa hamba kini
Jiwa yang merasa kerdil
Malunya ya ALLAH
Aku yang pernah ‘mencalarkan’ syukur
Aku akan cuba ya ALLAH
untuk menempuh mehnah-MU
Demi satu kemanisan
Kemanisan bersama-Mu
Kemanisan cinta-Mu
Ampunkan daku
Aku ingin selalu bertaubat kepada-Mu

Daripada:
naurah musyahidah
Diterbitkan:Harmoni 15-30NOv2010

Friday, November 18, 2011

cerpen: Andai KuMemiliki Kecantikan Itu

Andai Kumiliki Kecantikan Itu
Cerpen
Oleh : Rohaida Abd Rahim
CAHAYA | September - Oktober 2009 15
Page 18
CAHAYA | September - Oktober 2009
16
“Tapi mak..”
“Tak ada tapi-
tapi lagi, mak
akan hantar
rombongan
meminang
segera,” pangkas
ibunya.
“Tapi mak..”
Dia masih
berusaha
menelurkan
hasrat hatinya.
memandang.
“Ada apa abang Farez?”
Gemersik suara itu dapat
dikenalinya. Farez menoleh terus.
Demi terpandangkan wajah itu,
hati dipagut damai.
Salwa senyum. Farez terpaku.
Apakah dia telah melihat gerak-
geriku?
Salwa senyum terus.
“Abang Farez nak jumpa kak
Ayu ye?”
Farez terdiam. Tercari-cari
jawapan yang sebaik mungkin. Dia
mengangguk akhirnya.
“Dia sibuk ke?”
Salwa senyum lagi. Sekilas hati
Farez macam terpukau dengan
senyuman itu. Memang senyuman
Salwa tidak secantik Ayu. Namun,
senyumannya itu pada Farez
sangat manis.
“Taklah. Kalau abang Farez
nak jumpa, pergilah! Kak Ayu tak
sibuk tu”
“Abang nak jumpa dia
ada hal. Hal penting..” Farez
memaksudkan hal ibunya hendak
menjodohkannya dengan Ayu
biarpun dia tahu Salwa tidak dapat
menangkap maksudnya.
Salwa
memandang
saja
Farez yang sedaya upaya cuba
menjelaskan maksud daripada
pertemuan itu. Dia tidak mengerti.
“Boleh tahu.. hal penting itu?”
Tidak disangka-sangka soalan itu
keluar dari bibir Salwa.
Dahi Farez berkerut seribu.
“Kalau tak boleh, tak pelah!”
Selamba jawapan Salwa. Dia
ingin berlalu.
“Salwa.”
Farez
memanggilnya.
“Kalau lepas jumpa kak Ayu
abang nak jumpa Salwa, boleh
tak?”
Dahi Salwa pula berkerut.
“Mmm.. baiklah!” Akhirnya
jawapan itu diberi.
Farez bertemu empat mata
dengan Ayu. Dia ragu-ragu
hendak memulakan ujaran.
“Ayu.. dah tahu kan
rancangan mak?” tanyanya.
“Hmm..”
Ayu
mengangguk.
“Ayu setuju?” tanya Farez
terus.
Ayu menundukkan wajah.
Terdiam lama.
“Abang tak setuju.” Tanpa
sempat Ayu memberi jawapan dia
terlebih dahulu memuntahkan apa
yang di dalam hatinya.
Ayu memandang Farez. Tidak
disangka ayat itu yang keluar dari
bibirnya.
“Abang nak minta Ayu tolak
peminangan itu..”
Ayu memandang wajah Farez
tak berkelip.
“Ayu boleh tolong abang
kan?”
Ayu mengangguk akhirnya.
Cerpen
CAHAYA | September - Oktober 2009
16
Page 19
CAHAYA | September - Oktober 2009 17
* * *
Salwa hairan melihat Ayu
yang meluru masuk ke bilik sambil
menangis.
“Kenapa dengan kak Ayu,
abang?” Salwa terus bertanya
apabila datang berjumpa dengan
Farez.
“Kenapa dengan dia?” Farez
bertanya balik.
“Kak Ayu masuk bilik dalam
keadaan menangis.”
“Menangis?” Farez tertanya
balik. “Mungkin dia masih cuba
menerima
kenyataan”
Farez
membuat kesimpulan.
“Kenyataan? Kenapa? Ada
sape-sape meninggal ke?”
Farez senyum.
“Dia baru tahu...” Farez terhenti
daripada terus berkata-kata.
“Dia baru tahu apa?” soal
Salwa terus.
Farez menghadap Salwa betul-
betul. Dia merenung Salwa.
“Dia baru tahu..”
* * *
Kata-kata
itu
masih
bersenandung di fikirannya.
“Dia baru tahu yang abang
tak mencintainya,”ujar Farez.
Salwa
macam
terkejut.
Tak sangka perkara itu yang
membuatkan kak Ayu menangis.
“Abang rasa abang cintakan
Salwa…Bukan. Abang yakin abang
mencintai Salwa. ”
Pemberitahuan itu merupakan
satu pengkhabaran gembira
buatnya, tapi di sudut hatinya
terendam rasa sedih buat kak Ayu.
Dia cuba menjenguk kak Ayu
di dalam bilik, tetapi bilik itu masih
berkunci.
Di dalam bilik, Ayu menunaikan
Solat Tahajjud… Setelah selesai,
dia memberi salam. Tangannya
lantas ditegakkan ke hadapan.
Dia berdoa..
“Segala puji bagi Allah Tuhan
sekalian alam dengan pujian
sebagaimana pujian orang yang
sering memuji-Mu, sebagaimana
pujian orang yang sering bersyukur
kepada-Mu
atas
sebanyak
nikmat-nikmat-Nya dan sebanyak
pertambahan nikmat-Nya.
Ya Allah sejahterakanlah
Saidina Nabi Muhammmad, kaum
keluarga baginda dan sahabat-
sahabat baginda sekalian.
Ya Allah, Ya Tuhanku..
ampunkan dosaku dan dosa kedua
ibu bapaku… dan kasihanilah
mereka seperti mana mereka
membesarkan aku sejak aku
kecil, juga ampunkan dosa para
Muslimin dan Muslimat.. Mukminin
dan Mukminat yang masih hidup
atau yang telah meninggal dunia.
Ya Allah, ampunkanlah kami
dan saudara-saudara kami yang
lebih terdahulu beriman sebelum
kami, dan janganlah jadikan
di dalam hati kami perasaan
iri hati kepada orang-orang
yang beriman. Ya Tuhan kami
sesungguhnya Engkau Maha
Penyantun dan Maha Penyayang.
Ya Allah tabahkanlah hatiku
untuk menerima ketentuan-Mu.
Gantikanlah dengan mengurniakan
‘kecantikan’ kepadaku di sisi-Mu.
‘Kecantikan’ iman dan cinta-Mu
ya Allah.. yang buat aku bahagia
bersamanya.. Sehingga aku rasa
tidak memerlukan apa-apa lagi di
dunia ini.. Ya Allah seandainya aku
memiliki ‘kecantikan’ itu..”
Salwa yang sedang menekap
telinga ke pintu bilik Ayu turut
bersuara perlahan: “Ya Allah
seandainya aku juga memiliki
‘kecantikan’ itu…”

Thursday, September 22, 2011

‘Makcik’ ku sayang verse ‘Budak hingusan'






Berdesing hati Salwa Fu’adah mendengarnya. Memang sejak dari mula dia tidak menggemari dengan rancangan ini. Dipujukkan juga hatinya mendengar nasihat ayahanda tercinta. Tapi, apabila mendengar kelantangan suara dan kebengisan wajah lelaki itu, hatinya bagai hendak menarik balik keputusan itu.
“Awak cuba cermin muka awak!” ujar lelaki itu, Imran Zakuan. “Yelah! Muka awak tak nampak tua! Tapi sebenarnya awak lebih tua daripada saya. Takkan saya nak tengok isteri saya berkedut dulu daripada saya! Lagipun awak ni layak saya panggil makcik tau tak!”
Makcik? Bagai tersiram minyak petrol ke api yang marak, Salwa Fu’adah tidak dapat menahan marah.
“Siapa nama awak?” soal Salwa kasar.
“Imran Zakuan”, Lelaki itu menjawab.
“Ya, adik Imran Zakuan atau anak Imran Zakuan.. Ingat makcik ni berkenan sangat ke dengan cik adik? Bagi makcik.. adik Imran Zakuan ni budak hingusan saje!” Salwa Fu’adah melepaskan kata.
Bagai peluru dari senapang, kata-kata itu membidik terus ke jantung Imran Zakuan. Terbelalak biji matanya mendengar.
Serentak itu, Salwa Fu’adah menyambar tas tangannya dan berjalan keluar dari restoran itu.
Dia ingat dia hebat sangat! Ingat aku ni tak ada citarasa ke? Sampai nak ambil orang sebaya adik seperti dia sebagai calon suami? Kalau bukan kerana ayah.. dia tak akan hadiri majlis janji temu itu. Berlagak! Perasan! Sumpah seranah Salwa Fu’adah bertubi-tubi. Sehingga tanpa sedar dia berjalan ke lorong pejalan kaki yang sunyi tak berpenghuni.
Tiba-tiba sekujur tubuh besar muncul di hadapannya. Salwa berpaling ke kiri.. Juga ada seorang lelaki yang kecil sedikit daripada lelaki tadi datang merapatinya. Salwa berpaling ke kanan pula.. Seorang lelaki yang berpakaian selekeh menuju ke arahnya. Salwa menoleh hendak patah balik. Dia mula mengangkat langkah seribu.
Tetapi, Salwa Fu’adah tersilap jalan. Jalan yang diambilnya adalah jalan mati. Mata Salwa Fuadah melingas ke kiri kanan menyorot wajah lelaki-lelaki asing itu. Terdetik seribu sesalan kerana tidak menguasai ilmu mempertahankan diri.
“Awak nak apa?? Duit?”
Lelaki-lelaki itu menyeringai ketawa.
“Boleh juga..”sambut salah seorang daripada lelaki-lelaki itu, lantas menyambar tas tangan Salwa Fu’adah.
Badan Salwa menggigil apabila lelaki-lelaki itu tetap tidak beranjak setelah mendapat tas tangannya. Mereka menghampiri Salwa Fu’adah..
“Ingat Allah! Jangan buat macam ni..” Salwa Fu’adah merayu.
Nampaknya kata-kata Salwa Fu’adah sedikit pun tidak memberi kesan kepada mereka. Mereka tertawa mendekati dan Salwa Fu’adah menjerit sekuat hati.
“Tolong!”
Di dalam benak, Salwa berdoa: Ya Allah selamatkan aku!

Dush!
Satu tendangan hinggap ke bahu salah seorang lelaki itu. Satu penumbuk melayang ke muka lelaki yang seorang lagi. Setiap orang lelaki itu, mendapat habuan pukulan daripada Imran Zakuan. Salwa terpacak menyaksi adegan itu di depan matanya. Tak sangka adegan yang selama ini dilihatnya di dalam drama..benar-benar berlaku di hadapannya.
Lelaki-lelaki itu melarikan diri kerana tidak tahan dipukul oleh Imran Zakuan. Kemudian, Imran Zakuan datang merapati Salwa.
“Awak okay?”
Salwa tertunduk tidak menjawab. Sebaliknya, hinggutan bahu Salwa sebagai jawapan. Dia menangis teresak-esak.
Imran Zakuan gelabah. Perempuan yang dilihatnya garang ketika memarahinya tadi kini kelihatan lemah di hadapannya. Perempuan itu kelihatan keanak-anakan. Perlahan-lahan Imran Zakuan menyeluk saku. Dikeluarkannya sapu tangan dan dihulurkan kepada Salwa.
Lambat-lambat Salwa menyambut. Dikesatnya air mata yang berlinangan.
“Terima kasih ya!”ujar Salwa lembut. Imran Zakuan mengangguk-angguk. Mereka berjalan beriringan sehingga ke kereta Salwa. Sesampai di kereta, Imran bersuara:
“Balik dengan sayalah!”
Salwa Fu’adah memandang wajah itu. Tiada senyuman. Penuh kesungguhan.
“Tapi..”
“Tak pe! Mudharat.. Demi bapa awak..” Ujaran Imran itu memancing persetujuannya. Sudahnya mereka berdua balik dengan kereta ProtonExora Imran Zakuan.
Sunyi menyelubungi suasana di dalam kereta itu. Imran Zakuan membuka radio. Terdengar dendangan lagu “Kalimah Cinta” oleh kumpulan In-team berkumandang. Masing-masing dibawa berfikir tentang kata-kata dalam lagu itu.
“Siapalah aku.. menolak cinta.. yang hadir di jiwa.. tanpa dipaksa..” Serentak dengan lirik lagu itu mereka sama-sama saling berpandangan. Kemudian, sama-sama membuang pandang ke luar cermin kereta.
Zup! Berdesup di dalam hati mereka rasa debaran kerana hanya berdua ditemani lagu sedemikian rupa.
Imran Zakuan bagai tak dapat memadam wajah Salwa tadi. Caranya memandang menusuk ke hati. Dan debaran indah itu datang tanpa diundang. Salwa turut dihimpit perasaan gelisah.
“Ehem!Ehem!” Imran Zakuan berdehem beberapa kali. Cuba menghambat kesunyian yang menyelubungi mereka.
“Minta maaf ya!”tercetus ujaran itu dari bibir Imran Zakuan.
“ Ya?” Salwa berpaling. Tapi, hanya dapat memandang wajah itu sedetik. Cepat-cepat dia melarikan matanya daripada bertentangan dengan Imran Zakuan. ‘Budak hingusan’ yang dikatanya tadi begitu mendebarkan hatinya kini. Kenapa dia nampak Imran begitu segak malam ini..?
“Pasal tadi..”,jelas Imran.
“Saya pun minta maaf..” ujar Salwa. “Pasal tadi”, jelas Salwa pula.

Imran memberhentikan kereta sesampai di hadapan rumah Encik Ariff, ayah Salwa. Salwa membuka pintu kereta, berpaling kembali kepada Imran sebelum keluar:
“Terima kasih!”
Imran tersenyum berkata: “Ilalliqo’” Hati Salwa berkencang hebat mendengar ayat itu. Ayat Bahasa Arab yang bermaksud “Semoga kita berjumpa lagi!”. Selepas berkata begitu, Imran segera memecut keretanya.
“Macam mana?” Datang soalan dari ayahnya, Encik Ariff.
“Entahlah..” jawab Salwa.
Entahlah?
* * *

“Tak kot!” jawab Imran kepada ayahnya, Encik Ismail.
“Tak??” Tercengang.
“Dia macam..” Sedetik fikirannya dihidang kembali dengan senyuman dan ucapan terima kasih Salwa. “Entahlah!”

* * *
“Saya pun tak tahu ayah..” ujar Salwa Fu’adah. Sekilas terimbas kembali wajah Imran Zakuan ketika melontarkan kata-kata tajam di restoran itu. Kemudian, wajah itu berganti pula dengan kelembutan layanan Imran Zakuan selepas menyelamatkannya. Ah, dia hanya menganggap ku sebagai seorang kakak atau pun makcik!
“Makcik??”
Encik Ismail tercengang.
“Ya, saya seperti makcik kepada dia!” Salwa Fu’adah mengiyakan.
Petang itu redup kerana hari seperti hendak hujan. Mereka bertemu enam beranak di rumah Encik Ariff. Encik Ismail, Puan Khadijah, Encik Ariff dan Puan Busyro tak puas hati. Mereka nak tanya dari hati ke hati kepada anak mereka.
“Siapa kata?” tanya Encik Ismail
“Saya kata”, Imran Zakuan mencelah. Semua mata menuju kepadanya.
“Dan saya pula budak hingusan saja bagi dia!”
“Siapa kata?”
“Saya.” Suara halus Salwa menyambut. Pandangan mata mereka beralih pula kepada Salwa Fu’adah.
“Ya Allah! Apa hal kamu berdua ni?” getus Puan Busyro.
Imran Zakuan tak sedap duduk. Hatinya mendesak-desak untuk bercakap.
“Memang awak makcik”, ujarnya lagi. “Tapi, itu dulu..”
Hm?
Wajah Salwa Fu’adah terangkat melihat Imran Zakuan.
“Saya bersedia menerima Salwa Fu’adah sebagai isteri saya..” Terlepas juga kata- kata itu dari bibir Imran. Salwa terpana. Mata mereka bertentangan.
“Sah?” tanya Encik Ismail kepada Encik Ariff.
“Sah?” Encik Ariff bertanya pula kepada Salwa. Salwa tersenyum malu menundukkan wajah. Senyuman itu berjangkit pula kepada Imran Zakuan.
“Belum lagi!” Puan Khadijah menyampuk. Seisi keluarga tergelak.
Di luar rumah pelangi terpancar indah setelah hujan reda.

Hasil Nukilan;
Naurah Musyahidah (nama pena)

Thursday, September 8, 2011

Edisi Merdeka

Jangan Sampai Kita JATUH CINTA Dengan Dunia


Pepohon cintaku
Kian merimbun
Semakin dicantas
Makin bertunas
Tidak mampu
Mendustai hatiku
Rasa cinta
Fitrah manusia
Siapalah aku..
Menolak cinta
Yang hadir di jiwa
Tanpa dipaksa
Hidup ini
Tidak akan sempurna
Tanpa Cinta
Dari Tuhan Yang Esa


Lirik lagu “Kalimah Cinta” nyanyian kumpulan In-team ini sering berkumandang di corong radio. Kata-kata yang menyimpan maksud yang tersendiri.
Dustalah manusia yang menyatakan dapat hidup tanpa cinta. Penciptaan kita adalah natijah daripada cinta Allah kepada hamba-Nya. Kalau bukan kerana cinta Allah, manusia tak akan dapat hidup sebegini selesa di atas dunia.
Imam al-Ghazali di dalam Ihya’ ‘Ulumiddin menyifatkan dunia sebagai karya syair Allah dan Allah sebagai ‘Pengarangnya’. Namun, berapa orang yang dapat telusuri nilai cinta yang Allah tamsilkan dengan cinta antara insan.
Cinta termulia cinta kepada-Nya. Cinta terhina cinta kepada dunia. Kecintaan yang melampau kepada dunia membuatkan pemiliknya bertambah hina di sisi manusia, malah lebih hina daripada haiwan. Betapa tidaknya? Manusia berubah menjadi rakus, tamak, zalim dan bengis hanya kerana kecintaan kepada dunia. Ekoran daripada desakan-desakan perasaan ini, manusia merampas hak orang lain dengan mencuri, membunuh, memperkosa dan mengawal kebebasan orang lain.
Berapa ramai orang yang merdeka di dunia, tapi hati dan nuraninya terpenjara. Orang mukmin hatinya merdeka. Kerana dunia hanya berada di tangannya bukan di hatinya. Lihat kisah Asiah, permaisuri Firaun. Biarpun dirinya terkurung, tetapi jiwanya merdeka. Kesanggupannya untuk mati di tangan Firaun demi mempertahankan iman di dada telah membuktikan yang hatinya merdeka dari diterjah ketakutan dan sebagainya.
Berapa ramai orang yang menghayati erti kemerdekaan yang sebenarnya? Apa yang berlaku, sebahagian daripada remaja kita seolah-olah menganggap hukum-hukum Tuhan adalah penjara apabila mereka dengan sebolehnya ingin membebaskan diri dari lunas Ilahi. Mendakap kebebasan pada pandangan mereka yang sebenarnya memenjarakan jiwa mereka dengan nafsu dan emosi.
Sepatutnya gejala-gejala seperti bohsia, bohjan, black-metal, mat rempit, minah rempit dan sebagainya tidak berlaku andai remaja benar-benar menghayati dengan hati dan nurani erti kemerdekaan dari cara hidup Islam itu sendiri. Merdeka dari sudut Islam adalah merdeka dari pautan nafsu dan gejala-gejala yang dimurkai Allah.
Ingat jangan sampai kita jatuh cinta dengan dunia sehingga tiada kesempatan untuk mengenal cinta-Nya yang lebih mulus, luhur dan mulia..

-naurah musyahidah-

Sunday, August 14, 2011

Karya Naurah Musyahidah

Hasil Penulisan yang Diterbitkan
 Sajak: Inspirasi Cinta Nan Suci dalam “Dewan Agama dan Falsafah, Mac 2005”
 Cerpen: Sebuah Perkongsian dalam “Dewan Agama dan Falsafah, Julai 2005”
 Artikel: “Al-Ruh Menurut Ibn Qayyim Al-Jawziyyah”, Jurnal Usuluddin (2007) bil: 26, Universiti Malaya, Kuala Lumpur
 Artikel: Solat Sebagai Tanda Terima Kasih dalam “Cahaya Mei-Jun 2008”
 Artikel: Solat Sebagai Tanda Terima Kasih dalam “Utusan Melayu, Isnin 7 Julai 2008, Bil: 276, Tahun: 6, m/s: 12”
 Cerpen: Siapa Sangka dalam “Anis, Ogos 2008”
 Sajak: Bila Ku Terpandang Wajahmu (Khas Buat Siti Mahayom Lazim) dalam “Mingguan Wanita, 21 November 2008”
 Cerpen: Redha-Mu dalam “Keluarga Harmoni, 1-15 Mac 2009”
 Cerpen: Benih Cinta Nasuha dalam “Mingguan Wanita, 27 Mac 2009”
 Sajak: Insan Didikan Allah dalam “Cahaya Mac-April 2009”
 Sajak: Adakah Rasulullah Menitiskan Air Mata dalam “Harakah, 13 April 2009”
 Sajak: Terimalah Mufaraqahku dalam “Harakah, 18 Mei 2009”
 Cerpen: Jalan Ke Syurga dalam “Mingguan Wanita, 22 Mei 2009”
 Cerpen: Andai Kumemiliki Kecantikan Itu dalam “Cahaya September-Oktober 2009”
 Cerpen: Nur Kasih III dalam “Harakah, 11 Disember 2009”
 Cerpen: Sesuci Kasihmu dalam “Anis, 1 Februari 2010”
 Cerpen: Ria Itu Sendu Bagiku dalam “Harakah, 15 Februari 2010”
 Sajak: Wanita…Syurga Atau Neraka dalam “Dara.Com, 1 Mac 2010”
 Sajak: Melihat Cermin dalam “Harakah, 8 Mac 2010”
 Sajak: Orang Yang Mencintai Ilahi dalam “Dara.Com, 1 April 2010”
 Sajak: Rasa Kantuk dalam “Harakah, 23 Ogos 2010”
 Sajak: Apabila Tuhan… dalam “Harakah, 29 Oktober 2010”
 Sajak: Tudung Labuh dalam “Harakah, 3 Disember 2010”
 Sajak: Andai dalam “Harakah, 24 Disember 2010”




Buku:
 Novel Motivasi Remaja: Bukan Sekadar Kawan, Terbitan: Galeri Ilmu Sdn. Bhd., 2010

Friday, August 12, 2011

Aku Tak PErCaYA lagi

Aku tak percaya lagi
pada apa yang kau beri
aku menangis di sini
menginsafi salah diri

aku berhenti berharap
menerima segalanya
mungkin ini yang tersurat
buat diriku yang alpa

tiada erti derita
bagi insan yang bertaqwa
kerana itu semua
hanya ujian dari-Nya

Aku pulang tanpa dendam
kuterima ketentuan-Mu
Aku pulang tanpa dendam
Oh ya Tuhan
Ampunilah dosaku...

>Hasil ubahsuai daripada lagu SHEILA on 7<




Wednesday, August 10, 2011

Teori Darwin

Teori yang paling popular diperkatakan asal-usul kejadian manusia ialah Teori Evolusi Darwin. Teori ini diasaskan oleh seorang pakar biologi dari England yang bernama Charles Robert Darwin. Beliau menegaskan dalam teori beliau segala benda yang hidup termasuk manusia dan haiwan lain berasal dari keturunan yang sama. Beliau berpendapat keturunan yang awal ini kemudiannya berubah dari satu tahap kepada satu tahap yang lain demi menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang sering berubah.

Hasil dari perubahan-perubahan yang mengambil masa bertahun-tahun begitu berlaku maka lahirlah makhluk yang digelar manusia. Beliau mengutarakan pendapatnya dalam buku hasil karyanya yang betajuk The Origin of Species by Means of Natural Selection pada tahun 1859.

Begitulah pandangan beliau.

Pada pendapat saya jika hal yang demikian benar-benar berlaku, maka kita pasti akan bertemu dengan makhluk-makhluk pertengahan yang mempunyai sebahagian daripada badannya berupa haiwan dan sebahagian lagi berupa manusia, separuh binatang laut, separuh burung, atau separuh haiwan darat biasa kerana teori evolusi beliau menerangkan bahawa haiwan-haiwan begini wujud.

Namun hingga ke hari ini makhluk seumpama begitu masih tidak dijumpai sehinggakan pengasas teori ini (Darwin) ragu-ragu dengan teori rekaannya. Untuk membuktikan wujudnya haiwan-haiwan pertengahan seperti ini, maka wujudlah penipuan demi penipuan yang dilakukan oleh ahli-ahli sains tertentu untuk menyokong teori ini.

Contohnya pada tahun 1912 diisytiharkan penemuan tulang rahang dan tempurung otak makhluk yang digelar Piltdown Man. Tulang-tulang ini ditemui di Piltdown, England oleh seorang ahli sains yang bernama Charles Dawson. Ia dikatakan makhluk dari spesis pertengahan antara binatang dan manusia.

Selepas beberapa ujian yang dilakukan terhadap penemuan makhluk tersebut, akhirnya pada tahun 1953 didedahkan bahawa tulang rahang itu sebenarnya diambil dari seekor orang hutan yang baru meninggal dunia dan tempurung otaknya ialah tempurung otak manusia yang sebenar. Hal ini telah dilaporkan dalam artikel yang bertajuk Smith Woodward’s Folly oleh Stephen Jay Gould dalam majalah New Scientist, 5 April 1979.

Begitulah kejadian yang berlaku antara tahun 1859 hingga tahun 1979. Teori Darwin masih diragui kebenarannya.

Secara dasarnya teori ini menafikan kewujudan tuhan. Pada hari ini para saintis mula mempertikaikan pandangan ini. Seorang pakar sains yang bernama Dr. Lee Spetner telah mengkaji proses mutasi di peringkat molekul selama bertahun-tahun lamanya. Beliau menegaskan proses mutasi mengurangkan dan bukan meningkatkan maklumat genetik. Dalam bahasa yang mudah ia bermaksud mutasi menyebabkan kecacatan dan bukannya kemantapan.

Justeru, Teori evolusi ini merupakan teori yang dangkal dan tidak dapat diterima oleh sains. Dari sudut pandangan agama pula, teori ini membuang kuasa tuhan dan menggantikannya dengan Kuasa Kebetulan atau Kuasa Semula Jadi. Jika kita berpandukan teori ini, akan timbul pelbagai persoalan. Sebagai contoh, bagaimana sel pertama wujud? Bagaimana sel ini mampu berkembang dengan sendiri untuk menjadi makhluk yang pertama? Bagaimana ia menyusun protein-protein dengan teratur sehingga mampu melahirkan makhluk yang kompleks?

Pada hari ini, semakin ramai para saintis yang mempertikaikan teori evolusi Darwin. Islam menentang teori Darwin sebagaimana Islam menentang kesemua teori yang tidak saintifik apatah lagi yang jelas mengingkari kewujudan kuasa tuhan. Umat Islam tidak sepatutnya melupakan sabda Nabi Muhammad S.A.W. dan firman Allah:

“Manusia berasal daripada Adam dan Adam berasal dari tanah”

Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Daud.

Dalam ayat Al-Quran pula:

Dan ingatlah ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat yang kering (yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Maka apabila aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya roh (cipptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud. Maka bersujudlah para malaikat itu kesemuanya bersama-sama. Kecuali Iblis. Ia enggan ikut bersama-sama (malaikat) yang sujud itu. Allah berfirman: “Hai Iblis, apa sebabnya kamu tidak (ikut sujud) bersama-sama mereka yang sujud itu?”. Berkata Iblis: “Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah ciptakan dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk”.

Surah Al-Hijr : 28-33

Dalam Surah Al-Hijr ayat 28 hingga ayat 33, telah diterangkan sebanyak dua kali kejadian asal manusia pertama iaitu Nabi Adam A.S. Maka fikir-fikirkanlah kembali kejadian asal-usul kita yakni manusia dan ingatlah Al-Quran merupakan sumber rujukan yang tidak diragui kebenarannya

rujukan:http://realitihidupku.wordpress.com/2008/12/23/005-antara-teori-darwin-dan-pandangan-islam/

Wednesday, July 27, 2011

Setinta pengalaman

Terkenang satu peristiwa ketika daku masih belajar di Universiti Malaya. Saat waktu aku hampir hendak menghadapi pepriksaan. Ketika itu kami diberitahu bahawa subjek hadith kami hanya perlu menghafaz 3 hadis. namun, di saat daku sedang studi, hati tertarik-tarik untuk menghafaz 1 lagi hadis. maka, aku mengikut gerak hatiku. saat


menjawab kertas peperiksaan, tanpa disangka-sangka seorang pengawas pepriksaan membuat pengumuman bahawa arahan di dalam kertas peperiksaan ditukar. Jadi, kami dikehendaki menjawab 4 soalan yg melibatkan 4 hadis. Aku melihat hadis yg ke-4 yg perlu dijawab soalan2nya. Aku terpempan saat itu apabila mendapati hadis yg keempat itu adalah hadis yg hatiku tertarik untuk dihafal. Oleh itu, aku dpt menjawab dengan mudah peperiksaan itu. Di saat baru kusedar yg inilah bantuan-Nya. Saat kuceritakan kpd salah seorang senior, dia berkata: mungkin ini berkat usahaku menjaga hati dan pandangan. Subhanallah, banyak lagi sebenarnya bantuan dari-Nya. antaranya ketika aku mngambil PMR tahun 1996, sehingga menobatkan aku salah seorang pelajar cemerlang yg mendapat 9A. ketika itu bilangan pelajar yg berjaya mendapat keputusan tersebut hanya 22 org di Maktab Mahmud Alor Setar.
Terkenang 1 hadith "Ittaqu firasatal mukminin, fa innahum yarau bi nuriLLAH". maksudnya: "takutilah kamu akan firasat org mukmin, kerana mereka melihat dgn nur dpd Allah".

Tuesday, June 28, 2011

SeBEnaRnYaA

Sebenarnya aku mencintai-MU
Malah sangat mencintai-Mu
Tuhan
andai aku hanyut
Kau tunjukkanlah kembali ke jalan yang
benar
Tuhan
Aku pernah menangis kerana
terlalukan rindu kepada rasa kecintaan kepada-
Mu

Maafkan daku yang kerdil ini
Kerana sering merungut merintih
dengan ujian demi ujian yang
Kau berikan kepadaku

Tuhan
Aku tidak punyai apa
Hanya rasa cinta yang
Kau kurniakan di dalam
hati ini
Tuhan
Aku sangat kerdil
Sebenarnya
Aku hanya perlukan-Mu
Aku akui kini ya Allah
Yang paling kuperlukan
hanya cinta-Mu ya Allah
hanya cinta-Mu

Monday, May 30, 2011

Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan (2010)

• Produk pelangsing badab berdaftar-ada sibutramine>
 Kintop
 Body Beaus
 BMI-9 Xylimming Capsule
 Senna Plus Capsule
 Amberine
 Phytoshape
• Produk Tidak BERDAFTAR mengandungi sibutramine:
 Lami
• Produk berasakan MAKANAN mengandungi sibutramine:
 Obexlim
 Body Lift Biodex
 Slimax Coffee
 NP Trimz
 Beaute Fit Body Contour
 Body Trimz
• Produk tradisional berdaftar yg mengandungi steroid:
 357 Nasal Spray
• Produk tradisional tak BERDAFTAR mengandungi steroid:
 Makjun Taufiq Dua Istimewa
 Majun Dua Istimewa
 Ginseng Jin Fui Wan
 Maajun Tenaga Herba Ubi Jaga
 Jamu Tradisional Jaya Asli (Anti Asam Urat)
 Red Brand Ginseng Plus Zheng Fei Capsule
 Pil Resdong
 Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill
 Makjun Syafiq 3 Istimewa
 Reepo
 Penawar Sendi Tulang
• Produk berasas makanan yang mengandungi steroid:
 Air Ikan Haruan
• Produk kosmetik yg mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:
 Eriesya Spa Beauty Cream
 Atika Beauty Renewal Cream
 Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
 Krim Malam Misha
 Ratna Sari Whitenaing Night Cream
 Tia Amelia Krim Jeragat
 Chantique Whitening Night Cream
 RZAC White Pearl Cream
 Elite Rias Er Cream
 R&Z Whitening Night Cream
 Beauty Line Beutitude Multipurpose Cream
 Natasya Krim Herba
 Pigmentation Recovery Complex
 Zara Rejuvenation Cream
 Natasya Krim Herba Gold
 De Putih Night Cream

Friday, April 29, 2011

Catatan Hati

Suatu keyakinan.. pernah ku titipkan kepada anak muridku "andai Allah hilangkan sesuatu, pasti DIA akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik." Keyakinan itulah yang sepatutnya masih hidup di dalam hati setiap muslim. Keyakinan yang mapan terhadap-NYA. Sebagaimana Nabi Ibrahim yg tidak goyah imannya kala diperintahkan sesuatu yang amat sukar dilakukan oleh manusia biasa. Keyakinan Nabi Ismail kala menyerah tengkuk untuk disembelih. Renungkanlah.. juga buat diri sendiri-penulis yang masih mentah dgn liku-liku dan lurah juga ranjau kehidupan. Ya, semoga kita semua dikurniakan hati yang cekal. :)

Saturday, April 16, 2011

Catatan Hati

PernahkaH ANDA dipersalahkan atas apa yg anda tidak lakukan, kemudian org turut menuding jari kepada anda.. Dan anda disisihkan oleh hampir semua org atas tuduhan tersebut. Malah ada di antara mereka menghukum anda dgn pelbagai kesimpulan, sehingga akhirnya anda terpaksa mengundur diri.. Mudahnya manusia mencipta fitnah! Atas dasar gamakan2 yg terlintas di benak..

Friday, April 15, 2011

Catatan Hati

Pernah tak anda berasa seperti tiada esok untuk anda? Rasa 'yatim' sangat.. Itulah yang saya rasa hari ini. Hanya mampu tangiskan, untuk mereda perasaan..

Wednesday, April 13, 2011

Pemuda AS Hisap Darah Temannya 17 Mar 2011

* Nasional
* Rakyat Merdeka

AARON Homer (24), pemuda Amerika Serikat, begitu tertarik pada kisah vampir. Hingga dia tampak sangat mendalami karakter vampir-vampir idolanya. Kegemarannya berdampak buruk baginya. Homer mencoba menusuk temannya Robert Maley (25) karena telah menolak permintaan untuk menghisap darahnya. Pengadilan Tinggi Mari-copa County, AS, menjatuhkan hukuman selama tiga tahun terhadap Moley, setelah melakukan percobaan penusukan.

Maley mengaku pernah sekali membiarkan Homer menghisap darahnya. Namun, Maley menolak permintaan Homer yang kedua kalinya. Kemudian Homer mencoba untuk meni-kamnya. st/dnu

Tuesday, March 1, 2011

Adab Bergurau

Hidup serius tanpa gurauan, maka akan bosanlah . hidupnya. Maka, oleh itu Islam tidak menyekat umatnya bergurau-senda sebagai perencah dalam kehidupan. Islam menggalakkan muslim supaya sentiasa tersenyum, bersahaja, berbudi tinggi, berkelakuan baik, serta senonoh pergaulannya, sehingga apabila dia bergaul dengan manusia, mereka sentiasa suka dan gembira, tertarik kepadanya, dan memberikan perhatian terhadapnya.
Namun, dalam bergurau ada adab-adab yang perlu dititikberatkan, di antaranya ialah:
(a) Tidak keterlaluan dan melebihi batasan

Diriwayatkan daripada al-Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrad, dan juga diriwayatkan oleh al-Baihaqi daripada Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud):
Saya bukan dari golongan orang yang suka banyak main, atau yang melalaikan,
dan kedua-duanya juga tidak menjadi sebahagian dariku.

Bergurau yang keterlaluan akan membawa seseorang muslim itu terkeluar dari tujuan hidupnya yang asasi iaitu menyembah Allah Taala. Para sahabat dalam satu riwayat dari al-Bukhari, kitab al-Adab al-Mufrad:
Adalah para sahabat Nabi s.a.w bergurau dengan melempar-lempar buah
semangka, tetapi apabila tiba waktu keseriusan, mereka tegak seperti lelaki

(b) Tidak menganiayai atau memburuk-burukkan orang lain

Bergurau itu tidak ditegah selagi tidak menganiayai atau menimbulkan rasa kurang senang kepada orang lain.
Di dalam Sunan Abu Dawud dan juga Sunan al-Turmuzi tersebut sebuah hadith daripada Abdullah bin as-Sa’ib daripada ayahnya, daripada datuknya bahawasanya dia telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda(yang bermaksud):
Jangan sesekali seseorang kamu merampas harta benda saudaranya secara
bermain-main, ataupun benar-benar. Dan barangsiapa yang mengambil
tongkat saudaranya, hendaklah dia kembalikan

Abu Dawud telah meriwayatkan daripada Abdul Rahman bin Abu Laila, katanya: Para sahabat telah berbicara bahawa mereka pernah berjalan dengan Nabi s.a.w lalu seorang di antara mereka tertidur. Maka teman mereka telah mengambil tali dan mengikatnya. Apabila dia tersedar, dia terperanjat. Maka Rasulullah s.a.w bersabda(yang bermaksud):
Tidak dibolehkan bagi seseorang muslim untuk menakut-nakutkan seorang
seorang muslim yang lain

al-Bazzar, at-Tabrani serta Ibnu Hibban telah meriwayatkan daripada Amir bin Rabi‘ah r.a, bahawa seorang lelaki telah mengambil kasut temannya, lalu menyembunyikannya secara bergurau. Maka hal itu telah disampaikan kepada Rasulullah s.a.w, lalu baginda bersabda(yang bermaksud):
Jangan kamu memeranjatkan orang muslim kerana sesungguhnya
memeranjatkan orang muslim itu adalah suatu penganiayaan yang besar

Begitu juga dengan orang yang suka bergurau dengan mengejek-ejek atau memaki-maki atau merendah-rendahkan diri orang lain atau memberi gelaran yang tidak disukai oleh orang yang diberi gelaran tentulah dia dikira kurang adab. Sedangkan Rasululllah s.a.w ketika hendak memanggil Abu Hurairah dengan gelaran Abu Hurairah (Bapa Kucing Yang Kecil), baginda meminta izin daripada beliau terlebih dahulu.

(c) Menjauhkan dusta dan cerita bohong

Seringkali terjadi seseorang yang diberi penghormatan memegang majlis bergurau dengan mengada-adakan cerita-cerita palsu untuk mentertawakan orang ramai. Tujuannya untuk menyenangkan mereka dan menimbulkan kegembiraan di dalam hati mereka. Semua ini adalah di antara yang dilarang oleh Islam dan diancam oleh Rasulullah s.a.w terhadap orang yang melakukannya.
Abu Dawud, at-Turmudhi, an-Nasa’i dan al-Baihaqi telah meriwayatkan daripada Buhz bin Hakim, katanya: Saya telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda(yang bermaksud):
Celaka bagi orang yang menyampaikan sesuatu pidato kepada orang ramai
dengan tujuan untuk mentertawakan mereka, padahal di berdusta. Celaka
baginya, dan celaka baginya.

Ahmad dan Abu Dawud pula meriwayatkan daripada al-Nawwas bin Sam‘an r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda(yang bermaksud):
Terlalu besar khianatnya iaitu apabila anda menyampaikan kepada
saudaramu suatu berita, yang mana dia telah mempercayaimu, padahal
engkau telah berdusta.

Imam Ahmad dan at-Tabrani telah meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, katanya: Rasulullah s.a.w bersabda(yang bermaksud):
Tidak beriman seseorang hamba dengan sesempurna iman, sehingga dia
meninggalkan dusta dalam bergurau atau berdebat meskipun dia itu benar

Contoh Gurauan Rasulullah S.A.W

Kisah Pertama:

At-Turmudhi meriwayatkan daripada Anas r.a bahawa ada seseorang dari penduduk gurun, namanya Zahir dan dia selalu membawakan hadiah untuk Nabi dari kampungnya. Apabila dia hendak kembali ke kampungnya Nabi akan memberinya bermacam-macam hadiah untuk dibawa balik ke kampungnya. Nabi berkata: Sesungguhnya Zahir ini kampung kita dan kita kotanya. Nabi s.a.w juga sangat suka kepadanya padahal dia seorang yang hodoh rupanya. Suatu peristiwa ketika Nabi datang kepadanya sedangkan dia sedang menjual barang-barangnya, maka Nabi s.a.w pun memeluknya dari belakang, padahal Zahir tidak tahu Nabi yang memeluknya. Maka Zahir berkata: Siapa ini? Lepaskan aku! Kemudian, Zahir menoleh ke belakang dan dilihatnya Nabi yang memeluk, lalu dia melekatkan semula belakangnya dengan dada Nabi s.a.w. Kemudian Nabi s.a.w pun berkata: Siapa yang hendak membeli hamba ini? Zahir lalu menjawab: Wahai Rasulullah! Demi Allah, engkau akan mendapati diriku ini tidak laku. Maka, Nabi menjawab: Tetapi engkau di sisi Allah tidak murah atau katanya: Engkau di sisi Allah adalah berharga.

Kisah Kedua:

Di dalam Sunan Abuu Dawud terdapat hadith daripada ‘Auf bin Malik al-Asyja‘I, katanya: Saya datang kepada Rasulullah s.a.w dalam perang Tabuk, sedang baginda berada di sebuah kubah kecil daripada kulit, maka saya pun memberi salam kepada baginda, dan saya dengan baginda berkata: Masuklah! Saya pun bertanya: Apakah dengan seluruh badan saya sekaligus, wahai Rasulullah? Jawab baginda: Ya, dengan badanmu seluruhnya. Maka saya pun masuklah.

Kisah Ketiga:

At-Turmudhi dan Imam Ahmad telah meriwayatkan daripada Anas r.a bahawa seorang lelaki telah datang kepada Nabi s.a.w meminta seekor binatang tunggangan. Maka Nabi s.a.w berkata: Nanti saya akan berikan engkau tunggang atas anak unta. Orang itu berkata: Wahai rasulullah! Apa yang dapat aku buat dengan anak unta? Nabi berkata: Bukankah unta itu asalnya seekor anak unta.

Kisah Keempat:

Ibnu Bakkar pula meriwayatkan daripada Zaid bin Aslam bahawa seorang wanita namanya Ummu Aiman al-Habasyiah telah datang kepada Rasulullah s.a.w seraya berkata: Sesungguhnya suamiku menjemputmu. Maka Nabi s.a.w berkata: Siapa dia suamimu itu? Adakah dia yang di tengah matanya ada putih? Wanita itu menjawab: Mata suamiku tidak ada putih! Kata Nabi: Bahkan, di matanya ada putih. Wanita it uterus menegaskan: Tidak! Demi Allah, tidak ada putih! Maka Rasulullah s.a.w bersabda:
Tiada seorang pun, melainkan di matanya ada putih.

Kisah Kelima:

At-Turmudhi telah meriwayatkan daripada al-Hassan al-Bishri r.a, katanya: Datang seorang wanita tua kepada Nabi s.a.w seraya berkata; Wahai Rasulullah! Pohonlah kepada Allah supaya dimasukkan aku ke dalam syurga. Lalu dijawab oleh baginda: Wahai Ibu fulan! Sesungguhnya syurga itu tidak akan dimasuki seorang tua. Wanita tua itu beredar dari situ seraya menangis. Maka Rasulullah s.a.w segera menyuruh orang memberitahunya dengan katanya: Beritahu kepadanya bahawasanya dia tidak akan memasuki syurga itu sedang dia dalam keadaan tu sebab Allah berfirman(maksudnya):
Sesungguhnya Kami mereka(gadis-gadis) dengan suatu kejadian yang
istimewa. Dan mereka Kami jadikan semuanya perawan suci; Penuh
kecintaan dan sebaya pula umurnya
(Surah al-Waqi‘ah(56): ayat 35-37)


Daripada:

Naurah Musyahidah

Rasa Kantuk

Rasa kantuk itu..
nikmat-Mu
yang tak terhingga..
yang pernah
Kau hadiahkan
kepada para pejuang
Uhud...
Supaya mereka
kembali segar
setelah direhatkan..
walaupun tanpa
sengaja sebahagian
mereka
telah menyakiti
Kekasih-Mu
Dengarlah..
jangan pernah
membuat keputusan
sendiri..
tanpa merujuk
kepada pemimpin
Uhud..
sebagai pengajaran
juga tanda
Belas Ehsan
Tuhan Yang
TIDAK PERNAH
mengantuk
Juga tidak
pernah tidur.

Hasil Nukilan:
naurah musyahidah dlm HARAKAH