Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Wednesday, June 16, 2010

Setitis Pengorbanan >>Selautan Kasih

Tersentuh indera ini dengan kisah yang disentuh oleh slah seorang kolumnis Anis, Ustaz Zul Ramli yang juga penulis buku U Turn Ke Jalan Lurus. Antaranya tentang seekor ibu monyet yang ditembak seorang pemburu. Dalam jeritan panjangnya menahan sakit dia masih cuba menenangkan anaknya yang ketakutan, masih sempat menyusuinya.
           Kisah kedua yang dikutip dari seorang anggota bomba yang sering mendepani kemalangan ngeri. Seorang ibu yang sedang menderita kesakitan yang sukar digambarkan masih lagi meminta bayi tersayangnya untuk disusui. Dan dengan lahapnya bibir comel si anaknya menerima titisan susu yang juga lambang kasih sayang suci si ibu sehingga akhirnya si ibu terkulai layu menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan linangan air mata.

Bagaimana kita?

 Sehingga kini kita diperdengarkan dengan kisah-kisah pembuangan si ibu yang sudah tua renta juga seorang ayah...Dengan alasan hidup di Rumah Orang Tua lebih terjaga atau terlalu sibuk atau yang terbaru (pernah disiarkan akhbar Mempercayai Ibu Membawa Sial)> Biarpun apa alasan kita...yang sebenarnya membuktikan 'kecacatan' mata hati kita-ya, buta mata hati.
             Ketika kita semakin dewasa..sudah bekerja..meraih nikmat hidup...membina rumah tangga bersama seorang isteri atau seorang suami..bertemankan pula kehadiran cahaya mata...Mereka sudah kehilangan tenaga..selera kian berkurang..Tetapi sesuatu yang menyebabkan mereka terus 'hidup' ialah memori indah bersama kita sedari kecil..Kita yang sering mereka temani..malah kadang-kadang mereka menjadi 'permainan' yang mengasyikkan bagi kita..mendamaikan hati kita ketika ketakutan..berjaga malam demi menemani kita yang sakit..Itulah 'hiburan' bagi mereka...
            Tetapi sayangnya.. semua itu hanya menjadi kenangan terindah bagi mereka..bukan bagi kita. Kita terlalu sibuk untuk mengenang semua itu.. Banyak tanggungjawab yang perlu dilunaskan..sebagai seorang suami atau isteri..ibu..ayah..guru..ahli perniagaan..dan sebagainya.. Sudahnya..mereka bersendirian melalui sisa-sisa hayat mereka..dengan solat..kuliah agama..zikir.. Begitulah selayaknya..katamu. perlu persediaan untuk menghadapi mati. Dan adakah dengan beralaskan sebab begitu mereka 'haram' untuk merakam kenangan indah lagi bersama kita..bergurau..bersenda..ketawa..bercerita..bermanja..mengadu itu dan ini..

Muhasabah

Lupakah kita tentang kisah seorang pencinta ilmu yang merantau jauh..akhirnya pulang dalam keadaan buta..kudung kaki dan tangan..hanya kerana tidak mendapat restu si ibu..(saya diberitahu seorang ustazah telah mengecam cerita ini dan mengatakan ibu dlam kisah itu bodoh...seolah-olah si ustazah terlupa tentang hadith Rasulullah s.a.w yang menghalang seorang pemuda berjihad hanya kerana si pemuda masih mempunyai orang tua). Lupakah kita tentang kisah seorang wali Allah yang difitnah telah membuntingkan seorang wanita hanya kerana beliau terlalu asyik dengan ibadah sunatnya demi meraih CINTA Allah..sehingga ibu terasa hati..? Lupakah kita tentang kisah salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang tidak mampu melafazkan syahadah di akhir-akhir nyawanya hanya kerana si ibu terasa hati..(walaubagaimanapun riwayat hadith sahabat tersebut masih diterima)
               Tanya diri kita balik: berapa kali(saya mengulang balik soalan-soalan yang dilontarkan kolumnis) kita menghubungi mereka dan bertanya khabar mereka dalam keadaan kita betul-betul ambil berat tentang mereka? Berapa kali kita berjenaka dengan mereka..dan mereka ketawa kerana terhibur dengan gurauan kita? Berapa kalikah kita mendengar cerita mereka dan mereka begitu asyik bercerita kerana bagi mereka si pendengar begitu berminat dengan cerita mereka?

Buat Perubahan
Mulakan perubahan dari sekarang..andai dulu kita pernah mengguris hati mereka, segeralah bermohon maaf. Andai dulu kita sering mngingkari mereka terutama melibatkan hal-hal agama...segeralah berubah (biarpun belum terdetik rasa ikhlas di hati untuk berubah kerana Allah).. Hiasilah diri seindahnya supaya kita dapat menjadi anak yang soleh atau solehah..Kerana itulah satu-satunya harta yang tidak ternilai..buat menjamin kebahagiaan mereka yang hakiki di 'sana'. Maksud sabda Rasullullah s.a.w: Redha ALLAH terletak pada keredhaan ibu bapa. (teringat kisah yang pernah disampaikan salah seorang penceramah terkenal tentang kisah seorang pemuda yang memandikan dan mengucup dua ekor khinzir -yang sebenarnya ibu bapanya yang dimurkai Allah-dan tak henti-henti memohon keampunan untuk mereka sehinggalah doanya dikabulkan). Jadi, patutkah hanya sedikit kesilapan mereka (kalau ada) kita menyingkirkan mereka dari hidup kita dan melabelkan mereka dengan sifat-sifat yang terlalu buruk untuk disebut di sini). Koreksi diri...bagi pendamba redha Allah dan Rasul-Nya inilah antara cinta yang perlu kita raih-iaitu kasih ibu bapa!
              

No comments: