Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Tuesday, May 19, 2020

IJMAK (kesepakatan) seluruh ulama bahawasanya ALLAH ADA TANPA TEMPAT

Hantaran yang tular itu tidak dirincikan dengan dalil kerana tujuan asalnya hanya untuk sampaikan kesimpulan huraian kepada dalil.

Pada hemat saya ia memadai apabila dinukilkan 1 kalam ulama Melayu sebagai wakil bagi sekalian ulama Nusantara bahasawanya ALLAH ADA TANPA TEMPAT DAN ARAH.

Bila diminta dalil Al-Quran, kerana ada yang mendakwa saya guna cara sendiri tidak guna dalil daripada Al-Quran dan Hadith, maka kita pun beri:

i. Al-Quran
ليس كمثله شيء


ii. Hadith

كان الله ولم يكن شيء غيره

Namun, yang meminta dalil tidak menerima juga. Katanya ini bukan dalil. Maka, masalah sebenarnya bukan pada dalil tetapi pada pemahaman tentang dalil. Sebab itu mudahnya buat kesimpulan atas huraian kepada dalil.

Para ulama menggunakan dalil ini dan mereka mengatakan inilah ayat yang paling jelas dalam Al-Quran. Paling jelas maksudnya paling kuat. Pun begitu, masih terdapat segelintir yang mengatakan mengapa mahu ikut tok guru dan menolak Al-Quran?

Orang seperti ini harus ada kesedaran dalam dirinya bahawasanya seorang pentafsir Al-Quran perlu mahir 15 bidang ilmu (ada yang kata 16). Maka apakah seseorang itu ingin bandingkan dirinya dengan ulama dengan semata-mata berpandukan terjemahan lalu mendakwa dirinya berpandukan Al-Quran?

Lalu adakah makna di sini pada dakwaannya itu, dirinya yang berpandukan terjemahan (yang mana terjemahan itu dibuat oleh orang lain) lebih faham Al-Quran daripada para mufassirin (ahli tatsir)? Orang seperti ini perlu ada kesedaran bagi meletakkan dirinya sesuai pada martabatnya tanpa merendahkan ulama.

Saya nukilkan juga IJMAK (kesepakatan) seluruh ulama bahawasanya ALLAH ADA TANPA TEMPAT. Ia sebenarnya sangat cukup bila mana kita kenal ulama dan tahu makna IJMAK.

Lampiran nukilan ijmak seperti pada gambar. Ia dinukilkan oleh Imam Abu Mansur Al-Baghdadi dalam kitabnya Al-Farqu bainal Firaq


 https://www.facebook.com/ateeqzarzaie/posts/3443099102386651

No comments: