Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Tuesday, July 7, 2015

Fatwa Tauhid 3 Darul Ifta' Misriyyah (Pusat Fatwa Republik Mesir)

No.Siri: 6623,Tajuk: Sekitar Pembahagian Tauhid dan Hukum Mengkafirkan Orang-orang Islam, Tarikh: 3/2/2007
Soalan: Kami telah mengkaji permintaan yang berkaitan pada no.184, bagi tahun 2007M yang mengandungi:

Terdapat seorang pemuda di salah sebuah perkampungan di Al- Bahirah yang mengkafirkan semua penduduk dengan hujah bahawa mereka bertawassul dengan Nabi SAW dalam doa kepada Allah, mengambil barakah dengan menziarahi makam Saiyidina Husain. Dia mendakwa bahawa sesiapa sahaja yang melakukan seperti itu, termasuk di dalam orang-orang yang syirik yang beriman dengan Tauhid Rububiyah tetapi tidak beriman dengan Tauhid Uluhiyyah. Adakah ada JENIS-JENIS Tauhid? Adakah orang-orang yang SYIRIK mengakui Tauhid Rububiyyah? Adakah BERTAWASSUL dengan Nabi SAW dan mengambil BARAKAH dengan menziarahi makam- makam para WALI dikira sebagai SYIRIK? seperti mana yang dikatakan oleh pemuda tadi?

Jawapan:
... Dan pembahagian Tauhid kepada Uluhiyyah Dan Rububiyyah adalah daripada Pembahagian-Pembahagian yang BAHARU yang TIDAK datang daripada generasi Salafus Soleh. Dan orang PERTAMA yang menciptanya-mengikut pendapat yang masyhur-ialah Syeikh Ibnu Taimiyyah,semoga Allah merahmatinya.(Ada juga yang berpendapat bahawa yang mula- mula memperkata tentang ya ialah Ibnu Bathah al- Hanbali al- Mujassim (307H- 387H), kemudian dihidupkan semula oleh Syeikh Ibnu Taimiyyah.Semoga Allah ampunkan kesalahan mereka.Amin.) Ia kemudian ya diambil (di kembangan) daripadanya oleh sesiapa yang memperkata tentang ya selepas itu.
Dan yang Hasil ( apa yang boleh difahami) daripada perkataannya (Syeikh Ibnu Taimiyyah) dalam perkara itu ialah: Sesungguhnya Rububiyyah adalah mentauhidkan Allah dalam perbuatan-Nya, dan Uluhiyyah ialah mentauhidkan Allah dalam perbuatan hamba. Dan sesungguhnya kedua- duanya, apabila bersama, berpisah dan apabila berpisah bersama mksudnya: Setiap salah satu DARIPADA kedua-duanya, mengandungi/meliputi yang lain ketika dibahaskan satu- satu dan DIKHUSUSKAN maknanya ketika DIBEZAKAN perbezaan istilahnya kerana Uluhiyyah mengandungi Rububiyyah dan Rububiyyah MeLAZIMkan Uluhiyyah. Perkataan (beliau) ini JIKA sampai kepada perbahasan sebegini, tidak ada apa-apa masalah padanya.
(APA yang MENJADI MASALAH ialah)melainkan beliau (Syeikh Ibnu Taimiyyah) telah melampau dalam dakwaannya bahawa Tauhid ini( iaitu Tauhid Rububiyyah ) TIDAK CUKUP dalam perkara keimanan kerana orang- orang Musyrik juga mengakui Tauhid Rububiyyah. Dan kebanyakan kumpulan umat ini yang trdiri daripada Mutakallimin ( 'ulama Tauhid yang menggabungkan naqal dan akal) dan selain daripada mereka telah berasa CUKUP tentangnya dan mereka MENGAMBIL MUDAH tentang Tauhid Uluhiyyah.
Dan pendapat yang menyatakan bahawa sesungguhnya Tauhid Rububiyyah sahaja tidak mencukupi untuk menentukan KEIMANAN adalah pendapat yang BID'AH, yang bertentangam dengan IJMAK umat Islam sebelum Ibnu Taimiyyah. Ia malah BERTENTANGAN dengan perkataannya sendiri yang menyatakan sesungguhnya Tauhid Uluhiyyah mengandungi Tauhid Rububiyyah Dan sesungguhnya Tauhid Rububiyyah meLAZIMkan adanya Tauhid Uluhiyyah kerana kaedah mengatakan: "Terbatalnya yang melazimi, menunjukkan atas terbatalnya yang dilazimi." (Maksudnya, oleh kerana Tauhid Rububiyyah melazimkan adanya Tauhid Uluhiyyah, jadi jika tiada Tauhid Rububiyyah, maka Tauhid Uluhiyyah juga turut tidak ada).Maka, jika orang-orang Musyrik tidak mengakui Tauhid Uluhiyyah, maka TIDAK BETULLAH dakwaan selepas itu yang mengatakan mereka (orang-orang Musyrik)mengakui Tauhid Rububiyyah pula kerana kaedah mengatakan: "Perlunya ketiadaan yang DILAZIMI dengan ketiadaan yang MELAZIMI." (Maksudnya, oleh kerana Tauhid Rububiyyah meLAZIMkan adanya Tauhid Uluhiyyah, jadi, Tauhid Uluhiyyah akan TIADA, jika Tauhid Rububiyyah JUGA tidak ada)
Dan apabila diterima pengakuan orang-orang Islam dengan Tauhid Rububiyyah, maka TIDAK BOLEH untuk mendakwa bahawa mereka ( orang-orang Islam)TIDAK BERIMAN dengan Tauhid Uluhiyyah pula kerana menjadi KEMESTIAN untuk kedua-duanya SALING melazimi (berkait) di antara satu dengan yang lain. Oleh itu, bagaimana mungkin mengitsbatkan (menetapkan adanya) yang dilazimi sedangkan melazimi tidak ada?
Dan SESUNGGUHNYA ahli Ilmu telah bangun MENOLAK pendapat ini dan mereka menerangkan tentang kefasadannya (bahaya yang dibawa dalam PEMBAHAGIAN tauhid ini) dan menerangkan bahawa ia (pembahagian tauhid sebegini) adalah batil (tertolak), TIDAK ADA DALIL atasnya. Dan sesiapa pun boleh dibetulkan pendapatnya melainkan Nabi SAW.

[Fatwa ini boleh dibaca di:http: //www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=6623. Boleh juga merujuk Makalah yang ditulis oleh Dr. Abdullah Umar Kamil yang berjudul Kalimah Hadi'ah fi Bayan Khatho' at- Taqsim ats-Tsulatsi li at- Tauhid]

No comments: