Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Saturday, October 7, 2017

Bukti Al-Quran Wahyu Daripada Pencipta Alam Semesta

Friday, April 30, 2010

BUKTI-BUKTI BAHAWA AL-QURAN DATANG DARIPADA PENCiPTA SEBENAR

1. PENGENALAN

Pada 14 abad yang lalu, Allah s.w.t.telah menurunkan kitab suci Al-Qur'an kepada umat manusia sebagai satu kitab panduan. Dia menyeru manusia agar berpegang kepada kitab ini sebagai jalan untuk mendapatkan kebenaran. Bermula saat ianya diwahyukan sehingga ke saat pengadilan kelak, kitab suci ini akan kekal sebagai satu-satunya panduan bagi umat manusia.



Golongan Orientalis atau mereka yang dikenali sebagai gerakan pengkaji Barat terhadap hal ehwal ketimuran khusunya Timur Tengah yang menjadi pusat kelahiran awal Islam. Mereka mengkaji masyarakat Islam Timur Tengah dari pelbagai aspek untuk tujuan dan matlamat yang pelbagai. Mereka juga mempunyai metodologi sendiri dan kebanyakannya didalangi oleh golonga Kristian yang cuba menyesatkan umat Islam dengan menimbulkan pelbagai kekeliruan dan tuduhan jahat terhadap Islam dan umatnya.



Antara tuduhan jahat yang dilemparkan ialah dengan mencetuskan kepercayaan Basyariyyatu Al-Quran (Al-Quran adalah ciptaan manusia), ia bukannya Kalam Allah Azza wa Jalla. Mereka mendakwa Al-Quran adalah rekaan Nabi Muhammad s.a.w. dan bukannya wahyu yang diturunkan oleh Allah s.w.t.



Di kalangan mereka ada yang berpendapat bahawa Al-Quran telah dipengaruhi oleh situasi geografi, kehidupan beragama dan kebudayaan masyarakat Arab setempat. Pendapat ini telah dikatakan oleh seorang Orientalis yang bernama Gibs. Oleh itu, dengan erti kata yang lain, Al-Quran ini tidak sesuai untuk situasi masyarakat yang lain. Ini juga bermakna dakwah Nabi Muhammad s.a.w. tidak bersifat universal.



Ada juga yang mengatakan bahwa Al-Quran adalah bersumberkan golongan Hunafa' (mereka yang mewarisi kepercayaan nabi-nabi terdahulu). Mereka menyangka bahwa Al-Quran adalah bersumberkan kitab-kitab Samawi terdahulu seperti Taurat dan Injil berdasarkan persamaan yang wujud pada hukum-hakam dan adab yang berkaitan.



Sebahagian lain pula menyebut bahawa syariat Islam adalah warisan perundangan empayar Rom Timur yang dipinda bagi menepati citarasa dan situasi politik negara Arab.
Seorang Orientalis dari Rusia pula, Agnatius Kratsykoysky menulis dalam bukunya yang bertajuk Sejarah Geografi Sastera Arab mangatakan " Bahawa Al-Quran ialah ilmu pengetahuan yang diperolehi oleh Muhammad s.a.w. melalui pendengaran dari seseorang".



Goston Luborn, menyebut bahawa hukum-hakam Al-Quran pada tanggapan beliau adalah tidak benar kerana melahirkan pertelingkahan di kalangan orang Islam dengan pelbagai golongan dan mazhab yang menurut hawa nafsu dan kepentingan peribadi mereka.
Gold Ziher juga menuduh para Fuqaha Islam menggunakan dalil-dalil Al-Quran dan mencipta pelbagai kaedah fiqah bagi membantu mazhab mereka bukannya atas dasar keilmuan dan bahasa fiqah.



Di dalam penulisan ini, penulis akan mengemukakan bukti-bukti kebenaran Al-Quran yang digunakan oleh para ulama’ sebagai hujjah bagi menjawab segala tomahan yang dilemparkan terhadap Al-Quran oleh golongan Orientalis ini.


2. DEFINISI

Menurut pendapat Dr. Subhi Al Salih "Quran" bererti "bacaan", asal kata qara’a. Kata Al Qur’an itu berbentuk masdar dengan arti isim maf’ul yaitu maqru’ (dibaca). Di dalam Al Qur’an sendiri ada pemakaian kata "Qur’an" dalam arti demikian sebagal tersebut yang bermaksud:

“Sesungguhnya mengumpulkan Al Qur’an (didalam dadamu) dan (menetapkan) bacaannya (pada lidahmu) itu adalah tanggunggan kami. kerana itu jika kami telah membacakannya, hendaklah kamu ikut bacaannya".

(Surah Al Qiyaamah, 75:17-18)


Kemudian dipakai kata "Qur’an" itu untuk Al Quran yang dikenal sekarang ini.

Adapun definisi Al Qur’an ialah: "Kalam Allah s.w.t. yang merupakan mukjizat yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad dan yang ditulis di mushaf dan diriwayatkan dengan mutawatir serta membacanya adalah ibadah"



Dengan definisi ini, kalam Allah yang diturunkan kepada nabi-nabi selain Nabi Muhammad s.a.w. tidak dinamakan Al Qur’an seperti Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s. atau Injil yang diturun kepada Nabi Isa a.s. Dengan demikian pula Kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w yang membacanya tidak dianggap sebagai ibadah, seperti Hadis Qudsi, tidak pula dinamakan Al Qur’an.


3. SEJARAH AL-QUR'AN

Al-Quran diturunkan ke dunia dengan melalui dua peringkat iaitu dari Luh Mahfuz ke langit dunia (Baitul Izzah) dan kemudiannya diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui Jibril secara beransur-ansur selama 23 tahun iaitu 10 tahun di Makkah dan 13 tahun di Madinah.


Rasulullah telah melantik penulis wahyu dikalangan sahabat-sahabat baginda yang terkemuka,
seperti Ali, Muawiyah, 'Ubai bin Ka'ab dan Zaid bin Sabit. Apabila wahyu turun, baginda akan memerintahkan para sahabatnya ini untuk menulisnya dan menunjukkan tempat ayat tersebut di dalam surah, sehingga penulisan pada lembar itu membantu penghafalan di dalam hati. Disamping itu sebagian sahabat ada juga yang menulisnya di atas kemahuan sendiri tanpa diperintah oleh nabi s.a.w.. mereka telah menulis Al-Quran di pelepah tamar, kulit binatang, batu dan sebagainya. Zaid bin Sabit berkata, "Kami menyusun Qur'an dihadapan Rasulullah pada kulit binatang."


Tulisan-tulisan Al-Qur'an pada masa Nabi tidak dikumpul di dalam satu mushaf, yang ada pada seseorang belum tentu dimiliki oleh orang lain. Para ulama telah menyampaikan bahwa segolongan dari mereka, di antaranya Ali bin Abi Thalib, Muaz bin Jabal, Ubai bin Ka'ab, Zaid bin Sabit dan Abdullah bin Mas'ud telah menghafalkan seluruh isi Qur'an di masa Rasulullah. Dan mereka menyebutkan pula bahwa Zaid bin Sabit adalah orang yang terakhir kali membacakan Qur'an di hadapan Nabi, diantara mereka yang disebutkan di atas.


Setelah kewafatan Rasulullah s.a.w. Abu Bakar telah diberikan mandate untuk menjalankan urusan Islam. Di dalam peperangan memerangi golongan murtad, ramai para sahabat yang hafal Al-Quran telah terbunuh. Umar bin Khatab merasa sangat khuatir melihat kenyataan ini, lalu ia menghadap Abu Bakar dan mengajukan usul kepadanya agar mengumpulkan dan membukukan Al-Qur'an kerana dikhuatiri ianya akan hilang akibat daripada kematian para qarri'.


Abu bakar menolak usul tersebut kerana beliau mmerasa keberatan melakukan perkara yang tidak dilakukan oleh rasulullah s.a.w.. tetapi Umar terus memujuknya sehinnga allah membuka hati beliau untuk menerima pendapat tersebut. Lalu beliau telah memerintahkan Zaid bin Sabit untuk menghimpunkan Al-Quran. Zaid bin Sabit melalui tugasnya yang berat ini dengan bersandar kepada hafalan yang ada dalam hati para qurra’ dan catatan yang ada pada para penulis. Kemudian lembaran-lembaran (kumpulan) itu disimpan oleh Abu Bakar sendiri. Setelah ia wafat pada tahun 13 H, lembaran-lembaran itu berpindah ke tangan Umar dan tetap berada ditangannya hingga ia wafat. Kemudian mushaf itu berpindah ketangan Hafsah putri Umar.


Sewaktu zaman Khalifah Uthman agama Islam kian tersebar luas dan para qurra’ pun kian bertambah di setiap kawasan. Para penduduk telah mempelajari qiraat daripada qari-qari yang diutuskan kepada mereka. Cara pembacaan mereka berbeza-beza kerana wujudnya perbezaan lahjah diantara orang arab. Apabila mereka berkumpul disuatu pertemuan atau disuatu medan peperangan, sebahagian mereka merasa heran dengan adanya perbezaan qiraat ini. Perbezaan ini telah menyebabkan berlaku pertelingkahan diantara umat Islam. Uthman dengan kebijaksanaannya telah membuat keputusan bersama para sahabat untuk menyalin lembaran-lembaran yang pertama yang telah ditulis sewaktu pemerintahan Abu Bakar dan menyatukan umat Islam dengan bacaan Al-quran menggunakan satu lahjah iaitu lahjah Quraisy.


Uthman kemudian mengirimkan utusan kepada Hafsah (untuk meminjamkan mushaf Abu Bakar yang ada padanya) dan Hafsah pun mengirimkan lembaran-lembaran itu kepadanya. Kemudian Uthman memanggil Zaid bin Sabit al-Ansari, Abdullah bin Zubair, Said bin 'As, dan Abdurrahman bin Haris bin Hisyam. Ketiga orang terkahir ini adalah orang Quraisy, lalu memerintahkan mereka agar menyalin dan memperbanyak mushaf, serta memerintahkan pula agar apa yang diperselisihkan Zaid dengan ketiga orang quraisy itu ditulis dalam bahasa Quraisy, kerana Al-Qur'an turun dengan lahjah mereka.


Khalifah Uthman mengirimkan ke setiap wilayah mushaf baru tersebut dan memerintahkan agar semua Al-Qur'an atau mushaf lainnya dibakar. Zaid berkata, "Ketika kami menyalin mushaf, saya teringat akan satu ayat dari surah al-Ahzab yang pernah aku dengar dibacakan oleh Rasulullah; maka kami mencarinya, dan aku dapatkan pada Khuzaimah bin Sabit al-Ansari, lalu kami tempatkan ayat ini pada surah tersebut dalam mushaf”. ayat itu yang bermaksud:


Maksudnya: “Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang Telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu[1208] dan mereka tidak merobah (janjinya)”.

(Surah al-Ahzab, 33: 23)


Dengan usahanya itu Usman telah berhasil menghindarkan timbulnya fitnah dan mengikis sumber perselisihan serta menjaga isi Al-Qur'an dari penambahan dan penyimpangan sepanjang zaman.


Mushaf ini telah diperbanyakkan dan dicetak dari zaman ke zaman. Usaha yang dilakukan oleh para sahabat itu telah berjaya memelihara kebenaran dan kesucian Al-Quran tanpa sebarang perubahan pada ayat dan kalimah walaupun satu huruf sehingga kini. Dimana-manapun di dunia ini, dari utara sehingga selatan, tidak pernah wujud malahan tidak akan pernah wujud Al-Quran yang berbeza kandungannya dengan Al-Quran yang lain.



4. KEAJAIBAN SAINTIFIK AL-QURAN

Antara keajaiban saintifik Al-Quran yang ingin diketengahkan oleh penulis adalah seperti berikut:

a) Pemisahan Langit dan Bumi

Sepotong ayat al-Quran yang menyatakan tentang penciptaan langit oleh Allah s.w.t., adalah seperti berikut:

Maksudnya: “Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, Kemudian kami pisahkan antara keduanya. dan dari air kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?”
(Surah Al-Anbia: 30)
Kalimah رتق di dalam kamus bahasa arab diertikan sebagai dijahit, dikumpul bersama, dicampur. Ianya digunakan untuk merujuk dua intipati yang berbeza yang membina suatu yang menyeluruh. Frasa 'Kami membuka jahitan; adalah perkataan فتق dalam bahasa arab dan menggambarkan bahawa sesuatu yang diwujudkan dengan membelah bahagian atau memusnahkan struktur رتق . Biji benih yang tumbuh bertunas dari tanah adalah satu contoh frasa ini.


Sekarang mari kita perhatikan sejenak ayat ini sekali lagi dengan menyimpan pemahaman ini di dalam minda. Di dalam ayat tersebut, langit dan bumi pada status pertamanya adalah berbentuk رتق. Kedua-duanya di pisahkan فتق dengan kemunculan satu dari yang satu lagi. Apa yang menarik, apabila kita mengingati saat pertama fenomena Big Bang kita melihat bahawa satu titik tunggal mengandungi semua material alam semesta.


Dalam perkataan lain, setiap benda termasuk langit dan bumi yang masih belum diciptakan lagi, juga termasuk di dalam titik tunggal ini dalam keadaan رتق . Titik ini kemudiannya meletup dalam satu letupan yang besar, menyebabkan materialnya menjadi فتق dan proses ini membentuk keseluruhan struktur alam semesta. Apabila kita membandingkan pernyataan di dalam ayat Al-Qur'an di atas dengan penemuan saintifik, kita mendapati bahawa kedua-duanya berada dalam keserasian yang sempurna di antara satu sama lain. Apa yang cukup menarik perhatian ialah penemuan ini tidak diketahui sehingga abad ke 20.


b) Orbit

Ketika diterangkan mengenai bulan dan matahari dalam Al-Qur'an, ianya ditekankan bersama bahawa setiap satunya mempunyai laluan orbit tertentu;


Maksudnya: “Dan dialah yang Telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis peredarannya.”
(Surah al-Anbiya; 33)


Di dalam ayat yang lain telah dinyatakan pula bahawa matahari bukan suatu yang mempunyai kedudukan statik, tetapi ia juga mempunyai orbitnya yang tersendiri yang mana ia beredar mengelilinginya:


Maksudnya: “Dan matahari berjalan ditempat peredarannya. Demikianlah ketetapan yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.” (Surah Yaasin;38)

Para saintis melalui pemerhatian astronomi telah menemui bukti yang membenarkan fakta yang dikemukakan dalam Al-Qur'an 14 abad selepas penurunannya. Berdasarkan kepada kiraan pakar-pakar astronomi, matahari bergerak dalam kelajuan yang besar selaju 720, 000 km sejam mengarah ke bintang Vega dalam satu orbit tertentu dalam sistem Solar Apex. Ini bererti matahari bergerak sejauh 17,280,000 km sejam secara anggaran. Bersama-sama dengan matahari, dan semua planet dan satelit yang berada dalam lingkungan sistem graviti matahari juga turut bergerak pada jarak yang sama. Sebagai tambahan, semua bintang dalam alam semesta adalah berada dalam satu persamaan pergerakan yang telah ditentukan.


Lanjutan dari hal ini, maka diketahui bahawa alam semesta ini sebenarnya telah dipenuhi oleh lintasan dan orbit, ianya telah diterangkan di dalam Al-Qur'an melalui ayat berikut;


Maksudnya: “Demi langit yang mempunyai jalan-jalan (orbit-orbit dan planet-planet).”
(Surah az-Dzariyat;7)


Terdapat lebih kurang 200 bilion galaksi dalam alam semesta, yang mengandungi hampir 200 billion bintang setiap satu. Kebanyakan dari bintang-bintang ini mempunyai planet-planet dan kebanyakan dari planet ini mempunyai satelit. Semua objek-objek langit ini bergerak menepati orbit-orbit yang telah dicongak. Untuk berapa juta tahun, semuanya 'berenang' melintasi orbit masing-masing dalam keseimbangan dan susunan yang sempurna bersama-sama dengan yang lain. Selanjutnya, bilangan komet yang banyak juga bergerak bersama dalam orbit-orbit yang telah ditentukan untuk mereka.


Orbit-orbit dalam alam semesta bukan sahaja dimiliki oleh jasad-jasad langit ini, tetapi juga dimiliki oleh galaksi-galaksi yang bergerak pada kelajuan yang besar dalam orbit-orbit yang telah ditetapkan. Sewaktu dalam pergerakan, tidak ada satupun objek langit ini yang memotong orbit atau bertembung dengan objek lain.


Suatu yang pasti, ketika Al-Qur'an di turunkan manusia tidak mempunyai sebarang teleskop seperti hari ini atau teknologi pemerhatian yang maju untuk memerhati jutaan kilometer ruang angkasa, dan juga tanpa pengetahuan fizik atau astronomi yang moden. Dengan hal ini, ianya suatu yang mustahil ketika itu untuk menentukan secara saintifik bahawa ruang langit 'dipenuhi dengan lintasan dan orbit' seperti yang dinyatakan dalam Al-Qur'an. Bagaimanapun, hal ini secara jelas diterangkan kepada manusia dalam Al-Qur'an yang diwahyukan ketika itu kerana Al-Qur'an sebenarnya adalah kalam Tuhan.


c) Kejadian Hujan

Dalam sepotong ayat di Dalam al-Quran, Allah s.w.t. telah menerangkan tentang proses pembentukan hujan dengan jelas. Ayat tersebut adalah seperti berikut:


Maksudnya: “Allah, dialah yang mengirim angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendaki-Nya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya, Maka apabila hujan itu turun mengenai hamba-hamba-Nya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira.”

(Surah Ar-Rum: 48)


Berdasarkan hal ini, pembentukan hujan terjadi dalam 3 peringkat. Pertama, bahan asas dalam hujan naik ke udara melalui tiupan angin. Kemudian, awan pun terbentuk dan akhirnya titisan hujan pun timbul.


Zarah-zarah yang mengelilingi titisan garam dan zarah-zarah habuk semakin menebal dan membentuk titisan hujan, jadi, titisan yang menjadi lebih berat daripada udara akan meninggalkan gumpalan awan dan mula untuk gugur ke bumi sebagai hujan.


Sepertimana yang kita lihat, setiap peringkat dalam pembentukan hujan adalah berkaitan dengan ayat-ayat di dalam Al-Qur'an. Selanjutnya, semua peringkat ini diterangkan secara tepat dengan tertib yang tepat. Sama seperti fenomena semulajadi yang lain yang berlaku di bumi. Tuhan memberikan penjelasan yang paling tepat seperti fenomena-fenomena ini dan memaklumkan kepada manusia di dalam kitab Al-Qur'an beberapa abad sebelum ianya diketahui. Dalam ayat lain, maklumat berikut diterangkan mengenai pembentukan hujan;


Maksudnya: “Tidaklah kamu melihat bahwa Allah mengarak awan, Kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, Kemudian menjadikannya bertindih-tindih, Maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya dan Allah (juga) menurunkan (butiran-butiran) ais dari langit, (iaitu) dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung, Maka ditimpakan-Nya (butiran-butiran) ais itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan dipalingkan-Nya dari siapa yang dikehendaki-Nya. Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan.”

(Surah An-Nur: 43)


Para saintis yang mengkaji jenis-jenis awan menemui keputusan yang amat mengejutkan berkenaan dengan formasi gumpalan awan hujan. Gumpalan-gumpalan awan terbentuk berdasarkan kepada susunan dan peringakat yang amat jelas. Peringkat pembentukan awan Kumulonimbus, satu jenis dari awan seperti berikut.

· Digerakkan dengan tiupan angin: gumpalan awan yang bergerak bersama iaitu digerakkan dengan tiupan angin.
· Berkumpul: kemudiannya, awan-awan yang kecil (awan kumulus) yang digerakkan oleh angin berkumpul bersama, membentuk gumpalan yang lebih besar.
· Melonggok: apabila awan-awan kecil telah berkumpul, rangka dalam lingkungan awan yang lebih besar bertambah. Rangka yang berada dekat dengan pusat awan adalah lebih kukuh berbanding yang berada di tepi rangka-rangka ini menyebabkan awan berkembang secara menegak, dan menyebabkan gumpalan awan berlonggok-longok. Perkembangan menegak ini menyebabkn jasad awak menganjur dalam ke bahagian yang lebih sejuk di dalam atmosfera. Di mana titisan air dan awan membentuk dan mula mengembang dengan lebih besar lagi. Apabila titisan air dan ais ini menjadi lebih berat sehingga gagal untuk ditampung oleh rangka di mana mereka terletak akhirnya mereka akan gugur dari gumpalan awan sebagai hujan, ais dan lain-lain.


Suatu yang harus diingat bahawa pakar meteorologi hanya mengetahui maklumat terperinci mengenai pembentukan hujan, struktur dan fungsinya hanya di akhir-akhir ini dan melalui peralatan canggih seperti kapal terbang, satelit, komputer dan lain-lain. Padahal segala maklumat yang mengenainya telah terkandung di dalam al-Quran yang telah diwahyukan kepada nabi Muhammad s.a.w. lebih kurang 14 abad yanag lalu, dimana pada ketika itu, segala kelengkapan yang digunakan oleh para saintis ini masih belum wujud lagi dan pengetahuan manusia mengenai sains masih terbatas. Ianya membuktikan bahawa al-Quran ini bukanlah ciptaan manusia dan bukanlah kitab saintifik seperti mana yang dikatakan oleh golongan Orientalis bagi memburuk-burukkan nama Islam.


5. Maklumat Mengenai Kejadian Di Masa Hadapan


Antara ayat-ayat yang terkandung di dalam al-Quran juga ada menceritakan mengenai kejadian yang bakal berlaku di muka bumi ini. Ianya menjadi salah satu bukti dimana al-Quran bukanlah ciptaan manusia. Ini kerana, mustahil bagi seseorang itu mengetahui dan mereka-reka cerita mengenai sesuatu yang belum berlaku di dunia ini. Tidak lain lagi segala perkhabaran ini mestilah datangnya dari yang maha pencipta dan yang maha kuasa mengatur segala-galanya iaitu Allah s.w.t.. Antara perkhabaran-perkhabaran itu adalah seperti berikut.

a) Penaklukan Kota Mekah

Ayat 27 surah al-Fath yang menyampaikan khabar gembira bahawa tentera Islam akan menakluk Mekah yang mana pada ketika itu, kota Mekah masih di bawah penguasaan masyarakat kafir Quraisy.


Maksudnya: “Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada Rasul-Nya, tentang kebenaran mimpinya dengan Sebenarnya (iaitu) bahawa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, insya Allah dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya, sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang tiada kamu ketahui dan dia memberikan sebelum itu kemenangan yang dekat (penaklukan Khaibar) .”
(Surah Al-Fath, 27)
Jika diperhatikan dengan teliti, ayat ini seolah-olah mengumumkan satu lagi kemenangan yang akan terjadi sebelum penaklukan kota Mekah. Seperti yang dinyatakan di dalam ayat ini , sebenarnya orang mukmin akan mula menakluk perkampungan Khaibar, yang mana ketika itu di bawah jajahan Yahudi dan kemudian mereka akan memasuki kota Mekah.


Pemberitaan mengenai peristiwa ini yang akan terjadi di masa hadapan hanyalah sebahagian dari kebijaksaan di dalam Al-Qur'an. Dan ini juga adalah bukti bahawa Al-Qur'an adalah kalam Allah s.w.t. yang Maha Mengetahui akan sesuatu.


b) Kemenangan Byzantin

Di dalam ayat pertama surah Rom, Allah s.w.t. telah menyatakan sekali lagi berkenaan kejadian yang masih belum berlaku pada ketika itu. Ayat ini merujuk kepada empayar Byzantin, iaitu bahagian timur Kerajaan Roman yang ada dahulu. Dalam ayat ini, ianya dinyatakan bahawa empayar Byzantin menemui kekalahan yang besar tetapi kemudianya ia akan mendapat kemenangan.


Maksudnya: “Alif laam Miim. Telah dikalahkan bangsa Rumawi. Di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang. Dalam beberapa tahun lagi. Bagi Allah-lah urusan sebelum dan sesudah (mereka menang). dan di hari (kemenangan bangsa Rumawi) itu bergembiralah orang-orang yang beriman.”

(Surah Ar-Rum: 1-4.)


Ayat ini diturunkan lebih kurang tahun 620 masihi, hampir 7 tahun selepas kekalahan teruk kerajaan kristian Byzantin di tangan kerajaan penyembah berhala Persia. Tetapi ia didedahkan di dalam ayat tersebut bahawa kerajaan Byzantin akan mendapat kemenangan kembali dalam masa yang singkat. Sebenarnya, Byzantin telah mengalami kerugian yang besar kesan daripada peperangan tersebut dan agak mustahil bagi mereka untuk terus bertahan apatah lagi memenangi peperangan. Bukan sahaja Persia, tetapi Avar, Slav, dan Vonhard juga memberikan ancaman yang besar kepada empayar Byzantin. Kerajaan Avar telah pun menjangkau dinding kota Konstantipol. Maharaja Byzantin Heraklius telah memerintahkan supaya meleburkan emas dan perak di gereja-gereja untuk mendapatkan wang bagi menampung perbelanjaan ketenteraan, apabila semua ini masih tidak mencukupi bahkan patung-patung gangsa juga dileburkan untuk tujuan yang sama. Banyak gabenor-gabenor memberontak menentang Heraklius. Empayar Byzzntin pada ketika itu berada dalam kedudukan hampir roboh. Mesopotamia, Alicik, Syria, Palestin, Mesir dan Armenia yang pada asalnya berada di bawah jajahan Byzantin, telah pun diceroboh oleh Persia.


Pada pandangan semua yang hidup pada ketika itu menjangkakan menjangkakan Empayar Byzentin akan musnah. Tetapi pada ketika itu, ayat pertama surah Rum telah diturunkan memaklumkan Byzantin akan mendapat kemenangan dalam beberapa tahun lagi. Kemenangan yang diceritakan di dalam al-Quran ini dilihat amat mustahil sehinggakan kaum kafir Quraisy mempersendakannya, mereka beranggapan bahawa kemenangan yang dinyatakan di dalam Al-Qur'an itu tidak akan menjadi kenyataan.


Lebih kurang 7 tahun selepas ayat pertama surah Rom diwahyukan pada Disember 627 selepas masihi, peperangan sengit di antara Byzantin dan empayar Persia berlaku di Ninaveh, dan kali ini, askar Byzantin tidak disangka-sangka berjaya menewaskan tentera Persia. Beberapa bulan kemudian, kerajaan Persia telah membuat perjanjian degan Byzantin, yang mewajibkan mereka menyerahkan kembali kawasan yang mereka rampas.


Melalui kejadian ini, kita telah menemui satu lagi bukti bahawa apa yang terkandung di dalam Al-Quran bukanlah direka-reka oleh manusia.


6. MAKLUMAT MENGENAI PERISTIWA YANG LALU

Antara maklumat yang mudah untuk dijadikan bukti kebenaran Al-Quran melalui maklumat mengenai sejarah adalah seperti berikut:
a) Perkataan Haman di dalam Al-Qur’an.

Bermaksud: “Dan berkatalah Fir'aun: "Hai Haman, buatkanlah bagiku sebuah bangunan yang Tinggi supaya Aku sampai ke pintu-pintu, (iaitu) pintu-pintu langit, supaya Aku dapat melihat Tuhan Musa dan Sesungguhnya Aku memandangnya seorang pendusta". Demikianlah dijadikan Fir'aun memandang baik perbuatan yang buruk itu, dan dia dihalangi dari jalan (yang benar); dan tipu daya Fir'aun itu tidak lain hanyalah membawa kerugian”.

(Surah al-Mu’min, 36-37)

Maklumat yang diberikan di dalam Al-Qur’an mengenai tamadun mesir purba mendedahkan banyak fakta-fakta sejarah yang tidak dapat disingkap sehingga akhir-akhir ini. Fakta-fakta ini juga menunjukkan kepada kita bahawa setiap perkataan di dalam Al-Qur’an telah diturunkan oleh Yang Maha Mengetahui lagi Bijaksana.
Haman adalah satu watak yang namanya disebut di dalam Al-Qur’an, bersama-sama dengan Firaun. Watak ini dirakamkan di dalam 6 tempat yang berbeza di dalam Al-Qur’an. Sebagai seorang yang paling kanan kepada Firaun.
Apa yang mengejutkan, nama Haman tidak pernah disebutkan di dalam kitab Taurat yang berhubung dengan sejarah kehidupan nabi Musa a.s. Bagaimanapun, nama Haman disebutkan di bahagian terakhir dalam kitab perjanjian lama sebagai pembantu kepada seorang raja Babylon yang menimpakan banyak kezaliman kepada bangsa Israel lebih kurang 1.100 tahun selepas era Nabi Musa.
Golongan Orientalis yang mendakwa bahawa nabi Muhammad s.a.w menulis Al-Qur’an dengan menyalin dari kitab Taurat dan Injil, juga menegaskan bahawa sewaktu proses ini Nabi s.a.w memindahkan beberapa subjek berkaitan yang terdapat di dalam kedua-dua kitab ini ke dalam Al-Qur’an secara tidak tepat.
Kemustahilan dakwaan-dakwaan ini akhirnya terdedah hanya setelah alpabet hiroglifik bangsa mesir berjaya ditafsirkan kita-kira 200 tahun lalu, dan nama Haman ditemui di dalam tulisan-tulisan purba.
Sebelum penemuan ini, penulisan dan ukiran tamadun mesir purba tidak dapat difahami. Bahasa mesir purba adalah hiroglifik yang masih kekal sehingga kini. Bagaimanapun dengan penyebaran ajaran kristian dan pengaruh kebudayaan lain ketika abad ke 2 dan ke 3 selepas masihi, mesir meninggalkan kepercayaan purbanya seperti mana juga tulisan hiroglifiknya. Contoh terakhir yang diketahui tentang penggunaan penulisan hiroglif ini ialah satu ukiran yang bertarikh tahun 394 sebelum masihi (394 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa a.s). Kemudian bahasa itu terus dilupakan tanpa meninggalkan sesiapa yang dapat membaca dan memahaminya, dan begitulah keadaan seterusnya sehingga kira-kira 200 tahun lalu.

7. PERCANGGAHAN TEORI EVOLUSI DARWIN DENGAN AL-QURAN


Di sini kami cuba untuk mengemukakan beberapa percanggahan teori Darwinisme terhadap al-Quran yang mana, kemajuan teknologi pada masa kini telah membuktikan bahawa setiap yang terkandung di dalam al-Quran adalah benar dan kesalahan teori Darwinisme.

Teori evolusi mendakwa semua spesis kehidupan termasuklah manusia wujud dengan sendirinya daripada benda mati. Apabila ditanya mengenai apakah makhluk hidup pertama yang wujud dibumi, teori ini mendakwa bahawa benda hidup pertama adalah sel tunggal yang terbentuk dengan sendirinya daripada benda mati secara tidak sengaja lebih kurang 3.8 ribu juta tahun yang lalu. Menurut teori ini juga, pada saat bumi masih terdiri atas bebatuan, tanah, gas dan unsur lainnya, suatu organisma hidup terbentuk secara kebetulan akibat pengaruh angin, hujan dan halilintar.
Tetapi, pernyataan teori evolusi ini amat bertentangan dengan salah satu prinsip asas biologi iaitu “Kehidupan hanya berasal dari kehidupan sebelumnya”. Ianya bererti benda mati tidak mungkin dapat memunculkan kehidupan.
Penemuan ahli biologi Prancis, Louis Pasteur telah memusnahkan kepercayaan terhadap teori evolusi, sebagaimana perkataannya: "Pernyataan bahwa benda mati dapat memunculkan kehidupan telah terkubur dalam sejarah untuk selamanya".
Menurut teori ini, yang disebut "spontaneous generation", tikus diyakini dapat muncul secara alami dari gandum, atau larva lalat muncul "tiba-tiba dengan sendirinya secara kebetulan" dari daging. Para pendukung teori evolusi cuba untuk membuktikan dakwaan mereka ini. Namun setiap eksperimen yang mereka lakukan sepanjang abad ke-20 langsung tidak membuahkan hasil.
Oleh sebab persoalan yang timbul mengenai bagaimana makhluk hidup pertama muncul telah menempatkan teori evolusi berada di dalam keadaan yang sukar untuk dipercayai, salah satu daripada tokoh pendukung teori ini iaitu Prof. Jeffrey Bada dari institut Scribb di Sandiego telah mengeluarkan kenyataan ini dalam artikel yang diterbitkan pada tahun 1998 dalam majalah Earth golongan evolusionis;
“Saat ini, ketika kita meninggalkan abad keduapuluh, kita masih dihadapkan pada masalah terbesar yang belum terpecahkan pada saat kita memasuki abad keduapuluh: Bagaimana kehidupan muncul pertama kali di bumi?”
Selain menggugurkan teori evolusi, prinsip biologi "kehidupan muncul dari kehidupan sebelumnya" juga telah menunjukkan bahawa makhluk hidup pertama muncul di bumi dari kehidupan yang ada sebelumnya, dan ini bererti sesuatu telah menciptanya iaitu Allah s.w.t.. Allah s.w.t. adalah satu-satunya pencipta yang dapat menghidupkan benda mati. Al-Quran telah menyebut:
Yang bermaksud: “Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan menghidupkan bumi sesudah matinya. dan seperti Itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur)”.
(Surah Ar-Ruum, 30:19)
Salah satu sebab asas teori evolusi ini menemui kesukaran yang besar berhubung dengan asal usul hidupan ialah satu fakta bahawa hidupan yang dianggap sebagai struktrur yang sangat ringkas, sebenarnya mempunyai struktur kompleks yang sukar untuk dibayangkan. Sel hidupan ini jauh lebih kompleks dari semua keluaran teknologi yang pernah dihasilkan oleh manusia. Tahap kerumitannya boleh dikatakan makmal yang paling canggih di dunia pun tidak mampu menghasilkan zarah-zarah bukan hidupan yang berpadu dan menghasilkan sel hidupan. Keadaan yang diperlukan untuk kewujudan sel ini adalah lebih jauh dari apa yang boleh dikatakan sebagai suatu kebetulan.


Molekul DNA, yang terkandung dalam nukleus sel dan yang mengandungi maklumat genetik, merupakan satu bank data yang menakjubkan. Sekiranya kod genetik manusia ditulis ke dalam kertas ianya akan memenuhi satu perpustakaan dengan 900 jilid, 500 lembar kertas setiap jilid.


Satu fakta sains yang perlu diketahui disini bahawa DNA hanya boleh mereplikasi dengan pertolongan beberapa protein khusus iaitu enzim. Bagaimanapun, pembentukan enzim-enzim ini hanya terjadi dengan maklumat yang telah dikodkan dalam DNA. Pergantungan di antara satu sama lain ini, menunjukkan bahawa kesemuanya ini mesti berada pada masa yang sama untuk proses replikasi.


Fakta sains ini telah menyebabkan dakwaan Darwin bahawa hidupan terbentuk dengan sendirinya menemui kebuntuan. Seorang profesor evolusi terkenal, Leslie Ogel dari San Diego Amerika, mengakui kebenaran ini di dalam majalah Scientific American pada edisi Oktober 1994;

“Ianya suatu yang sangat-sangat mustahil untuk diterima bahawa protein dan nuklik asid, kedua-duanya yang sangat kompleks secara struktur, wujud secara spontan di tempat yang sama pada masa yang sama. Namun ianya juga mustahil untuk kewujudan salah satu tanpa kedua-duanya. Dan maka, pada sekilas pandang, seorang boleh menyimpulkan bahawa hidupan tidak akan terwujud dengan cara kimia semata. Satu yang tidak diragui, bahawa sekiranya suatu yang mustahil untuk hidupan wujud melalui kesan semulajadi, maka seseorang itu mesti menerima kebenaran bahawa hidupan mesti 'diciptakan' dengan kuasa luarbiasa”.


Kebenaran ini secara terbuka membatalkan teori evolusi, yang tujuan utamanya ialah untuk menafikan kebenaran Penciptaan.

(#r߉ysy_ur $pkÍ5 !$yg÷FoYs)ø‹oKó™$#ur öNåkߦàÿRr& $VJù=àß #vqè=ãæur 4 ö�ÝàR$$sù y#ø‹x. tb%x. èpt7É)»tã tûïωšøÿßJø9$# ÇÊÍÈ

Maksudnya: “Dan mereka mengingkarinya Karena kezaliman dan kesombongan (mereka) padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. Maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan”.

(Surah al-Naml: 14)


Sesungguhnya Allah s.w.t. maha pencipta. Dia menciptakan segala-galanya dalam bentuk dan dalam masa yang diingininya tanpa menggunakan sebarang model dan tanpa menggunakan apa-apa. Dia juga tidak memerlukan sebarang sebab, alat ataupun peringkat untuk sebarang ciptaannya. Mencipta adalah sangat mudah bagi Allah s.w.t. sebagaimana yang dijelaskan di dalam al-Quran:


Bermaksud: ‘Sesungguhnya perkataan kami terhadap sesuatu apabila kami menghendakinya, kami Hanya mengatakan kepadanya: "kun (jadilah)", Maka jadilah ia”.

(Surah an-Nahl :40)


Maksudnya: “Dia-lah yang menghidupkan dan mematikan, Maka apabila dia menetapkan sesuatu urusan, dia Hanya bekata kepadanya: "Jadilah", Maka jadilah ia”.

(Surah al-Mukmin: 68)


Sebagaimana yang dijelaskan di dalam ayat-ayat tersebut, apa yang Allah s.w.t. lakukan untuk mencipta sesuatu hanyalah dengan menyebut “Jadilah” maka setiap kemahuannya akan tercipta.


Bertentangan dengan kepercayaan penciptaan melalui teori evolusi Darwin, hakikatnya Allah s.w.t. tidak menciptakan beruk yang kemudiannya melalui proses evolusi untuk berkembang dan berubah menjadi makhluk peralihan dengan kehilangan sejumlah bentuk dan kehadiran organ baru sebelum menjadi manusia. Sebaliknya, seperti yang telah dijelaskan di dalam al-Quran, Allah s.w.t. telah menciptakan manusia dalam keadaan yang paling sempurna.

Manusia pertama yang dicipta oleh Allah s.w.t. adalah nabi Adam a.s. Di dalam Al Qur'an dijelaskan bahwa Adam diciptakan oleh Allah dari tanah yang kering kemudian dibentuk oleh Allah dengan bentuk yang sebaik-baiknya. Setelah sempurna maka Allah s.w.t. meniupkan ruh kepadanya, maka dia menjadi hidup. Hal ini ditegaskan oleh Allah di dalam firman-Nya :

Maksudnya: “Yang membuat segala sesuatu yang dia ciptakan sebaik-baiknya dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah”.
(Surah As Sajdah, 32 : 7)


Maksudnya: “Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk”.
(Surah Al Hijr, 15 : 26)


Maksudnya: “Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk, Maka apabila Aku Telah menyempurnakan kejadiannya, dan Telah meniup kan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, Maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud”
(Surah al-Hijr, 15 : 28-29)

Pada asasnya segala sesuatu yang diciptakan oleh Allah s.w.t. di dunia ini selalu dalam keadaan berpasang-pasangan. Demikian halnya dengan manusia, Allah berkehendak menciptakan lawan jantinanya untuk dijadikan teman hidupnya. Hal ini dijelaskan oleh Allah dalam salah sati firman-Nya :


Maksudnya: “Maha Suci Tuhan yang Telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui”.
(Surah Yaasiin, 36 : 36)
Proses kejadian manusia kedua ini telah diperjelaskan di dalam ayat berikut :


Maksudnya: “Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain , dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu”.

(Surah An Nisaa', 4 : 1)


Apabila kita amati proses kejadian manusia kedua ini, maka secara tak langsung hubungan manusia laki-laki dan perempuan melalui perkawinan adalah usaha untuk menyatukan kembali tulang rusuk yang telah dipisahkan dari tempat semula dalam bentuk yang lain. Dengan perkawinan itu maka akan lahirlah keturunan yang akan meneruskan generasinya.


Kejadian manusia ketiga adalah kejadian semua keturunan Adam dan Hawa kecuali Nabi Isa a.s. Dalam proses ini disamping dapat ditinjau menerusi Al-Qur'an ianya dapat juga ditinjau melalui ilmu perubatan.


Di dalam Al Qur'an proses kejadian manusia secara biologi dejelaskan secara terperinci melalui firman-Nya :


Maksudnya:“Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik”.

( Surah Al Mu'minuun, 23 : 12-14)


Ayat-ayat ilmiah dari Al Qur'an yang diwahyukan lebih kurang 14 abad yang lalu telah menjadi sumber utama kepada para ahli biologi dalam mengkaji ilmu tentang organ-organ badan manusia. Apa yang dimaksudkan di dalam Al Qur'an dengan "saripati berasal dari tanah" sebagai substansi dasar kehidupan manusia adalah protein, sari-sari makanan yang kita makan yang mana kesemuanya berasal dan hidup dari tanah. Yang kemudian melalui proses metabolisme yang ada di dalam tubuh diantaranya menghasilkan hormon (sperma), kemudian hasil dari pernikahan (hubungan seksual), maka terjadilah pembauran antara sperma (lelaki) dan ovum (sel telur wanita) di dalam rahim. Kemudian ia melalui beberapa proses sehingga mewujudkan bentuk manusia yang sempurna (seperti dijelaskan dalam ayat diatas).


Para ahli dari barat baru menemukan masalah pertumbuhan embrio secara bertahap pada tahun 1940 dan baru dibuktikan pada tahun 1955, tetapi hal ini sudah lama tertulis di dalam Al-Qur'an yang telah diturunkan lebih kuarang 14 abad yang lalu. Ini sangat mengagumkan salah seorang embriologi terkemuka dari Amerika iaitu Prof. Dr. Keith Moore, beliau mengatakan : "Saya takjub pada keakuratan ilmiah pernyataan Al Qur'an yang diturunkan pada abad ke-7 M itu". Selain iti beliau juga mengatakan, " Ayat Al Qur'an dan hadith telah banyak memberi ilham kepada para saintis sekarang untuk mengetahui perkembangan hidup manusia yang diawali dengan sel tunggal (zygote) yang terbentuk ketika ovum (sel kelamin betina) dibuahi oleh sperma (sel kelamin jantan). Kesemuanya itu belum diketahui oleh Spalanzani sehingga beliau mengetahui hasil eksperimennya pada abad ke-18, demikian pula idea tentang perkembangan yang dihasilkan dari perencanaan genetik dari kromosom zygote yang juga baru diketahui melalui hasil eksperimen pada akhir abad ke-19. Tetapi jauh sebelum itu, Al Qur'an telah menegaskan dari nutfah Dia (Allah) menciptakannya dan kemudian (hadits menjelaskan bahwa Allah) menentukan sifat-sifat dan nasibnya."


Sebagai bukti yang kukuh di dalam penelitian ilmu genetika (janin) bahawa sewaktu embriyo berada di dalam kandungan ada tiga selubung yang menutupinya iaitu dinding abdomen (perut) ibu, dinding uterus (rahim), dan lapisan tipis amichirionic (kegelapan di dalam perut, kegelapan dalam rahim, dan kegelapan dalam selaput yang menutup/membungkus anak dalam rahim). Hal ini ternyata sangat bertepatan dengan apa yang dijelaskan oleh Allah di dalam Al Qur'an:


Maksudnya: “Dia menciptakan kamu dari seorang diri Kemudian dia jadikan daripadanya isterinya dan dia menurunkan untuk kamu delapan ekor yang berpasangan dari binatang ternak. dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan yang mempunyai kerajaan. tidak ada Tuhan selain Dia; Maka bagaimana kamu dapat dipalingkan?”.

(Surah Az Zumar, 39 : 6)

8. KESIMPULAN
Setelah mengemukakan beberapa fakta yang terdiri daripada fakta sains dan fakta sejarah, penulis sedikit sebanyak telah dapat memberi bukti terhadap kebenaran Al-Quran. Secara tidak langsung ianya telah dapat menyangkal segala tuduhan-tuduhan Orientalis terhadap Al-Quran. Penulis juga telah mendapati segala tuduhan pihak Orientalis itu langsung tidak berasas dan mereka sendiri tidak pasti akan kebenaran tuduhan mereka tersebut. Ianya tidak lain hanya bertujuan untuk memburuk-burukkan Al-Quran dan menggoyahkan keimanan orang Islam.
Segala tohmahan mereka itu juga telah disangkal oleh para ulama’ dari pelbagai sudut dan ilmu. Tentang dakwaan mereka Basyariyyatul Quran, ulama' menegaskan bahawa Al-Quran sebenarnya wahyu Allah bukannya ciptaan Nabi s.a.w. Buktinya sebelum Nabi dibangkitkan menjadi Rasul, Nabi adalah seorang yang Ummi( tidak pandai menulis dan membaca). Bagaimana mungkin Nabi dapat menciptakan sesuatu yang begitu agung, yang diakui oleh pengkaji Barat sendiri bahawa kandungan Al-Quran adalah sistem kehidupan yang sempurna dan bertamadun.
Dakwaan mereka yang mengatakan Al-Quran dipengaruhi situasi masyarakat Arab juga terpesong kerana Al-Quran secara jelas membawa perubahan besar kepada masyarakat Arab yang sebelumnya berada dalam kegelapan, kejahilan dan keruntuhan moral yang parah.
Dan tentang dakwaan mereka yang menyebut Al-Quran adalah bersumberkan golongan Hunafa' adalah tidak benar kerana golongan Hunafa' menerima ajaran dan syariat yang ditinggalkan oleh nabi-nabi terdahulu yang kebanyakannya telah diseleweng dan dicampur-aduk dengan pelbagai rekaan, sementara syariat Islam membawa syariat yang sesuai dan sempurna untuk seluruh umat manusia.
Pandangan yang mengatakan Al-Quran adalah warisan perundangan Rom Timur pula adalah silap kerana prinsip-prinsip dan dasar yang dikemukakan oleh Islam jauh lebih baik dan jelas berbeza dengan apa yang digelar Tamadun Rom itu.
Akhir kalam, renungilah firman Allah s.w.t. yang berbunyi:

Maksudnya: “Dan Sesungguhnya kami mengetahui bahwa mereka berkata: "Sesungguhnya Al Quran itu diajarkan oleh seorang manusia kepadanya (Muhammad)". padahal bahasa orang yang mereka tuduhkan (bahwa) Muhammad belajar kepadanya bahasa 'Ajam sedang Al Quran adalah dalam bahasa Arab yang terang”. (Surah An-Nahl:103)
Posted by RnF Family at 7:24 PM  


http://rnffamily.blogspot.my/2010/04/bukti-bukti-kebenaran-al-quran.html

No comments: