Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Saturday, December 24, 2011

Bila Hati Dah Suka

Hati digamit rindu. Jiwa berbunga riang. Serasa seluruh alam turut bernyanyi. Indahnya alam ini. Begini rupanya rasa apabila dilamun cinta.

Nadhrah tersenyum sendirian mengenangkan bait-bait ayat yang ditutur oleh Rayyan. Jiwa terasa kembang..segar… Satu rasa yang selesa..

“Nadhrah, benarkan Rayyan berkata sesuatu?”
Nadhrah yang sibuk menaip terhenti. Panahan matanya terjunam pada wajah Rayyan.

“Dah lama Rayyan rahsiakan perkara ini..”
Nadhrah masih setia untuk mendengar ayat seterusnya.

“Nadhrah, Rayyan dapat rasa sesuatu selama mengenali Nadhrah. Suatu rasa yang indah. Dan Rayyan yakin yang Rayyan telah jatuh cinta kepada Nadhrah.”

Nadhrah cuba menelan liur. Namun, rasa terlekat. Dia menunduk. Arus darahnya terasa berubah arah.. membuak ke muka. Ketika itu tiada siapa di pejabat. Orang lain semua keluar makan. Tinggal dia berdua dengan Rayyan.

“Adakah Nadhrah rurut rasakan perkara yang sama?”
Nadhrah kelu. Cuba betulkan suara. Segala pergerakan rasa tidak kena. Pandangan mata Rayyan betul-betul menusuk jiwa. Dan jantung Nadhrah mula bergegar. Nadhrah tak betah begitu.
“Tak pelah, Rayyan bagi Nadhrah masa. Nadhrah fikirlah!”

Semenjak itu Nadhrah menjadi tidak menentu. Semenjak itu makan Nadhrah tak pernah lalu. Semanjak itu Nadhrah mula dilambung rindu. Wajah Rayyan bermain di kamar mata Nadhrah. Kenapa Nadhrah rindu? Apakah Nadhrah turut mencintainya?

Nadhrah ingat pertemuan pertama Nadhrah dengan Rayyan. Masa itu Nadhrah baru kerja. Rayyan agak sombong. Nak sembang dengan Nadhrah ..jangan haraplah. Kalau ada pun sekadar tersenyum..bertegur-sapa.

Tetapi sejak mereka dikehendaki bekerja bersama membuat satu tugasan mereka menjadi rapat. Pun begitu Nadhrah tidak pernah menyimpan apa-apa perasaan. Tetapi, kenapa sejak Rayyan meluah perasaannya Nadhrah terasa melayang-layang?

Nadhrah telah jatuh cinta. Suatu bisikan lembut singgah ke telinganya. Indahnya! Indahnya cinta itu!

“Kenapa Nadhrah? Kenapa mak tengok Nadhrah lain macam sekarang?” suara emak bergayutan di corong telinga.

“Tak ada apalah mak. Mungkin banyak kerja.”Nadhrah menipu.
“Nadhrah jangan terlalu fikirkan kerja. Nanti sakit pula”, nasihat ibunya.
“Jangan risau mak. Insya-Allah Nadhrah tak apa-apa.”

Benarkah? Benarkah Nadhrah tak apa-apa? Nadhrah dah bagai nak gila disampuk rasa ini. Tetapi Nadhrah suka. Nadhrah rasa gembira. Semangat bekerja bertambah. Tetapi Nadhrah belum bagi keputusan.

“Nadhrah rasa Nadhrah pun sukakan Rayyan.” Nadhrah mengangkat muka melihat wajah di dalam cermin-wajahnya sendiri. Hampir setengah hari dia berlatih menyebut ayat itu.

Isyh! Malulah! Apa kata Nadhrah tulis surat. Tak malu sangat..Nadhrah segera mencapai pen dan kertas menulis. Hanya beberapa patah perkataan. Cukuplah.

Nadhrah lipat kemas-kemas. Nadhrah masukkan dalam sampul surat biasa. Esok dia akan hantar kepada Rayyan. Sungguh hatinya tak sabar menunggu hari esok.

Nadhrah datang awal ke pejabat hari itu. Harap dapat beri sendiri kepada Rayyan. Nadhrah duduk berteleku di meja. Seorang demi seorang pekerja hadir. Tetapi wajah Rayyan tak nampak-nampak. Nadhrah tunggu lagi. Nadhrah buat kerja seperti biasa. Tetapi hati terkenangkan Rayyan. Apakah Rayyan sakit?

Sampai waktu rehat, Zaiton mengajak Nadhrah pergi kenduri. Pada mulanya, Nadhrah tolak. Tetapi bila diajak berkali-kali Nadhrah ikut. Kata Zaiton, hari ini hari perkahwinan rakan sekerja mereka. Ye ke? Nadhrah tak tengok kad kenduri yang sampai kepadanya. Punya sibuk! Dia tersenyum sendiri.

Sesampai di rumah kenduri, Nadhrah turun dari kereta. Mereka sama-sama beriringan ke tempat makan. Sesudah makan, Zaiton mengajaknya berjumpa rakan sekerja mereka itu. Nadhrah ikut juga.
Zaiton menyapa:
“Wah, segak engkau!”
Nadhrah turut melihat orang disapa sambil tersenyum. Tetapi..
Dentuman guruh terasa bergempita di dada Nadhrah. Senyuman Nadhrah tidak menjadi. Setitis air mata Nadhrah luruh. Di depannya orang yang didambanya saban hari. Pengantin itu ialah Rayyan.

Nadhrah berlari ke kereta. Nadhrah menangis tersengguk-sengguk. Tetapi Nadhrah tahu Nadhrah tidak boleh lari dari kenyataan ini. Nadhrah harus terima. Harus terima walaupun ia perit untuk ditelan. Dan Nadhrah akur..jodoh di tangan TUHAN.

Lakaran nukilan rasa dari;

Naurah Musyahidah

No comments: