Selamat Maal-Hijrah 1435H

Selamat Maulidurrasul

Wednesday, August 10, 2011

Teori Darwin

Teori yang paling popular diperkatakan asal-usul kejadian manusia ialah Teori Evolusi Darwin. Teori ini diasaskan oleh seorang pakar biologi dari England yang bernama Charles Robert Darwin. Beliau menegaskan dalam teori beliau segala benda yang hidup termasuk manusia dan haiwan lain berasal dari keturunan yang sama. Beliau berpendapat keturunan yang awal ini kemudiannya berubah dari satu tahap kepada satu tahap yang lain demi menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang sering berubah.

Hasil dari perubahan-perubahan yang mengambil masa bertahun-tahun begitu berlaku maka lahirlah makhluk yang digelar manusia. Beliau mengutarakan pendapatnya dalam buku hasil karyanya yang betajuk The Origin of Species by Means of Natural Selection pada tahun 1859.

Begitulah pandangan beliau.

Pada pendapat saya jika hal yang demikian benar-benar berlaku, maka kita pasti akan bertemu dengan makhluk-makhluk pertengahan yang mempunyai sebahagian daripada badannya berupa haiwan dan sebahagian lagi berupa manusia, separuh binatang laut, separuh burung, atau separuh haiwan darat biasa kerana teori evolusi beliau menerangkan bahawa haiwan-haiwan begini wujud.

Namun hingga ke hari ini makhluk seumpama begitu masih tidak dijumpai sehinggakan pengasas teori ini (Darwin) ragu-ragu dengan teori rekaannya. Untuk membuktikan wujudnya haiwan-haiwan pertengahan seperti ini, maka wujudlah penipuan demi penipuan yang dilakukan oleh ahli-ahli sains tertentu untuk menyokong teori ini.

Contohnya pada tahun 1912 diisytiharkan penemuan tulang rahang dan tempurung otak makhluk yang digelar Piltdown Man. Tulang-tulang ini ditemui di Piltdown, England oleh seorang ahli sains yang bernama Charles Dawson. Ia dikatakan makhluk dari spesis pertengahan antara binatang dan manusia.

Selepas beberapa ujian yang dilakukan terhadap penemuan makhluk tersebut, akhirnya pada tahun 1953 didedahkan bahawa tulang rahang itu sebenarnya diambil dari seekor orang hutan yang baru meninggal dunia dan tempurung otaknya ialah tempurung otak manusia yang sebenar. Hal ini telah dilaporkan dalam artikel yang bertajuk Smith Woodward’s Folly oleh Stephen Jay Gould dalam majalah New Scientist, 5 April 1979.

Begitulah kejadian yang berlaku antara tahun 1859 hingga tahun 1979. Teori Darwin masih diragui kebenarannya.

Secara dasarnya teori ini menafikan kewujudan tuhan. Pada hari ini para saintis mula mempertikaikan pandangan ini. Seorang pakar sains yang bernama Dr. Lee Spetner telah mengkaji proses mutasi di peringkat molekul selama bertahun-tahun lamanya. Beliau menegaskan proses mutasi mengurangkan dan bukan meningkatkan maklumat genetik. Dalam bahasa yang mudah ia bermaksud mutasi menyebabkan kecacatan dan bukannya kemantapan.

Justeru, Teori evolusi ini merupakan teori yang dangkal dan tidak dapat diterima oleh sains. Dari sudut pandangan agama pula, teori ini membuang kuasa tuhan dan menggantikannya dengan Kuasa Kebetulan atau Kuasa Semula Jadi. Jika kita berpandukan teori ini, akan timbul pelbagai persoalan. Sebagai contoh, bagaimana sel pertama wujud? Bagaimana sel ini mampu berkembang dengan sendiri untuk menjadi makhluk yang pertama? Bagaimana ia menyusun protein-protein dengan teratur sehingga mampu melahirkan makhluk yang kompleks?

Pada hari ini, semakin ramai para saintis yang mempertikaikan teori evolusi Darwin. Islam menentang teori Darwin sebagaimana Islam menentang kesemua teori yang tidak saintifik apatah lagi yang jelas mengingkari kewujudan kuasa tuhan. Umat Islam tidak sepatutnya melupakan sabda Nabi Muhammad S.A.W. dan firman Allah:

“Manusia berasal daripada Adam dan Adam berasal dari tanah”

Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Daud.

Dalam ayat Al-Quran pula:

Dan ingatlah ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat yang kering (yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Maka apabila aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya roh (cipptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud. Maka bersujudlah para malaikat itu kesemuanya bersama-sama. Kecuali Iblis. Ia enggan ikut bersama-sama (malaikat) yang sujud itu. Allah berfirman: “Hai Iblis, apa sebabnya kamu tidak (ikut sujud) bersama-sama mereka yang sujud itu?”. Berkata Iblis: “Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah ciptakan dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk”.

Surah Al-Hijr : 28-33

Dalam Surah Al-Hijr ayat 28 hingga ayat 33, telah diterangkan sebanyak dua kali kejadian asal manusia pertama iaitu Nabi Adam A.S. Maka fikir-fikirkanlah kembali kejadian asal-usul kita yakni manusia dan ingatlah Al-Quran merupakan sumber rujukan yang tidak diragui kebenarannya

rujukan:http://realitihidupku.wordpress.com/2008/12/23/005-antara-teori-darwin-dan-pandangan-islam/

No comments: