TOPIK 6 PEDAGOGI KELAS BERCANTUM
TOPIK 6 |
PEDAGOGI KELAS
BERCANTUM
|
Fikirkan tentang pengalaman peribadi yang pernah anda melalui
mengenai keperluan untuk merancang bagi mengajar sebuah kelas bercantum.
Contohnya, merancang untuk mengajar satu pelajaran kelas bercantum. Apakah ciri-ciri
biasa yang terkandung dalam pedagogi
kelas bercantum?
Sekarang kita
akan meneliti cara bagaimana mengelolakan sesi pengajaran
untuk kelas bercantum
6.1 Sejarah dan Konsep Kelas Bercantum
Setiap murid di
negara ini perlu diberikan peluang untuk
memperoleh pendidikan selaras dengan pendemokrasian pendidikan. Oleh
sebab terdapat banyak sekolah kurang murid di pedalaman, kelas bercantum
diadakan. Di samping itu, bilangan guru
di sekolah-sekolah tersebut juga adalah sedikit dan dengan itu, perlu mengajar
lebih daripada satu kelas pada masa-masa tertentu.
Sejarah kelas
bercantum telah bermula sejak penjajahan British di negara ini di mana ia
dikenali sebagai Multiple Class Teaching.
Multiple Class Teaching
dijalankan di Lower Primary School ketika itu oleh sebab keadaan
bilangan guru yang sangat minima dan kemudahan asas seperti bilik darjah dan
papan tulis tidak mencukupi.
Konsep
Kelas Bercantum
Konsep kelas
bercantum merujuk kepada kelas-kelas di sekolah rendah yang mengandungi
murid-murid yang umurnya hampir sebaya; misalnya tahun satu dan dua, tahun tiga
dan empat serta tahun lima dan
enam.
Kelas bercantum “sebagai satu bentuk pengajaran yang mana
seorang guru mengajar murid-murid terdiri daripada beberapa gred atau lebih
daripada satu gred di dalam sebuah bilik darjah.” (UNESCO, 1988).
Berasaskan pernyataan di bawah, cuba bincang dengan rakan
anda bagaimana boleh berlaku?
a. Kalau enrolmen tahun / darjah berkenaan
ada 10 orang murid atau lebih, kelas tidak perlu dicantum.
b. Kalau bilangan guru mencukupi, kelas
tidak perlu dicantum.
c. Kalau bilangan guru tidak mencukupi dan
bilangan murid adalah 10 orang atau kurang, kelas perlu dicantum.
d. Seelok-eloknya satu kelas bercantum
tidak melebihi 20 orang murid.
e. Umur murid-murid dalam satu kelas
bercantum perlulah hampir sama dan dari tahap yang sama, misalnya darjah satu
dan dua atau darjah dua dan tiga.
6.2 Ciri-ciri
Kelas Bercantum
·
Kelas ini wujud di sekolah rendah sahaja.
·
Murid-murid berbeza peringkat umur dan tahun
persekolahan
·
Bilangan murid kurang daripada 10 orang dan
dengan itu, tidak membolehkan satu kelas biasa dibuka.
·
Guru mengajar lebih daripada satu tahun
persekolahan kerana peruntukan guru mengikut bilangan kelas.
·
Strategi
pengajaran dan pembelajaran berbeza daripada kelas biasa.
Anda perlu ketahui bahawa tugas mengelola kelas-kelas
bercantum banyak memerlukan persediaan
dan pendekatan yang mahir daripada pihak guru. Kemahiran “multi task” atau keterampilan guru diperlukan supaya dapat
menimbulkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
6.3 Pedagogi Kelas Bercantum
Dalam situasi pengajaran secara kelas, konsep kepelbagaian
murid perlu diambil kira kerana setiap murid mempunyai daya tanggapan,
imaginasi, minat dan konsentrasi yang berbeza-beza walaupun mereka dalam
kumpulan umur yang sebaya. Oleh itu murid-murid di bawah jagaannya lebih sesuai
dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil. Prinsip-prinsip pecahan kepada
kumpulan adalah seperti berikut :
(a) Kumpulan Sama Kebolehan
(b) Kumpulan Pelbagai Kebolehan
(c) Kumpulan Tahun Persekolahan
(d) Kumpulan Sosial
(e) Kumpulan Individu
Kumpulan Sama
Kebolehan
Kumpulan yang sama kebolehan ini dikenali sebagai
kumpulan akademik. Pelajaran seperti matematik dan bahasa amatlah sesuai diajar
mengikut kumpulan ini. Guru memerhati dan mencatat pencapaian murid-murid dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan kemudian secara berhati-hati membahagikan
murid-murid pada kumpulan-kumpulan tertentu. Pembahagian murid-murid kepada
kumpulan-kumpulan yang lemah. Cara pembahagian begini akan lebih cenderung
membawa kepada bilangan murid-murid dalam kumpulan sederhana adalah lebih ramai
daripada murid-murid dalam kumpulan cerdas dan lemah. Guru hendaklah lebih
menitikberatkan keperluan kumpulan yang lemah ini.
Kumpulan Pelbagai
Kebolehan
Kumpulan ini terdiri daripada
murid-murid yang pelbagai kebolehan. Kalau murid-murid dibahagikan mengikut
kumpulan ini, dalam tiap-tiap kumpulan itu nanti terdiri daripada murid-murid
yang berkebolehan dalam pelbagai aktiviti, ada yang pandai membaca, ada yang
pandai melukis, ada penulis dan ada juga yang aktif dalam kerja-kerja
praktikal. Murid yang cerdas dapat membantu murid yang lambat. Biasanya
kumpulan ini dibentuk untuk menjalankan satu-satu projek. Oleh itu kumpulan
yang mempunyai pelbagai kebolehan dapat menghasilkan kerja projek yang berjaya.
Lembaran kerja pula disediakan mengikut kebolehan individu.
Kumpulan Tahun Persekolahan
Guru mengajar satu tahun tertentu, manakala masa yang sama kumpulan tahun
persekolahan lain melakukan kerja sendiri. Sesuai bagi kemahiran yang berbeza.
Setiap darjah ada kumpulan:
§ lambat
§ sederhana
§ cerdas
Guru mengajar
mengikut darjah secara bergilir. Sediakan lembaran kerja untuk semua kumpulan.
Kumpulan Sosial
Kumpulan ini berbeza dengan Kumpulan Aktiviti dan
Kumpulan Pelbagai Kebolehan kerana kumpulan ini dibentuk berdasarkan kepada
penyesuaian kanak-kanak itu sendiri. Di sini kanak-kanak diberi peluang memilih
kumpulan-kumpulannya sendiri. Jenis-jenis aktiviti yang dibuat biasanya
termasuklah permainan, pelajaran muzik, drama atau pelajaran bercorak rekreasi
dan kerehatan.
Kumpulan Individu
Kaedah ini boleh digunakan setelah semua kumpulan
murid telah melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran. Guru mengambil kesempatan untuk membimbing secara
individu.
6.4 Rancangan
Pengajaran Kelas Bercantum
Pengubahsuaian Sukatan Pelajaran dan
Huraian Sukatan Pelajaran.
Guru-guru yang
terlibat dalam kelas bercantum perlu sedar sukatan pelajaran yang disediakan
oleh PPK adalah untuk kegunaan kelas biasa. Sukatan Pelajaran tersebut perlu
diubahsuai supaya selaras dengan kehendak murid-murid dalam kelas bercantum.
Guru yang
mengajar kelas bercantum Tahun 4 dan 5 perlu meneliti isi kandungan sukatan
pelajaran bagi kedua-dua tahun tersebut dan membuat penyesuaian bagi setiap
mata pelajaran supaya dapat diajar serentak. (rujuk Rancangan Pengajaran
Harian)
Mata pelajaran
dan tajuk yang sama boleh diajar serentak mengikut prinsip-prinsip kelas
bercantum. Guru perlu mengubahsuai jadual waktu supaya mata pelajaran berkenaan
dapat diajar dengan serentak. Namun jika dua tajuk berlainan terpaksa diajar
pada satu masa, kaedah pengajaran kumpulan perlu dititikberatkan.
4.2 Rumusan
Diambil
daripada : Modul BPG(2007). Kelas Bercantum.
Penyediaan
Rancangan Pengajaran Harian Kelas Bercantum
Rancangan Pengajaran Harian merupakan satu rekod yang sangat penting bagi
guru berdasarkan surat pekeliling K.P Bil.256/1961. Rancangan Pengajaran Harian
sangat penting kerana
a) ia sebagai satu rujukan persediaan pelajaran harian.
b) ia dapat menentukan kemajuan sesuatu kelas dalam pelbagai mata pelajaran.
c) ia sebagai panduan berkenaan kemajuan dan prestasi sesorang murid.
d) dapat menyemak tugasan-tugasan yang sudah atau belum selesai dalam
rancangan untuk setahun.
e) sebagai panduan dan membantu
guru-guru lain yang mengambil alih mengajar sesuatu darjah.
Rancangan Pengajaran Harian terus dianggap sebagai rujukan penyediaan
pelajaran harian tetapi lebih menekankan kepada pendekatan yang menyeluruh dan
saling berkaitan bagi kedua kelas yang dicantumkan.
Kita
telah sampai ke akhir topik mengenai perancangan untuk mengajar. Mari kita
membuat ringkasan isi penting dalam topik ini.:
- Kelas bercantum merujuk kepada kelas-kelas di sekolah rendah yang mengandungi murid-murid yang umurnya hampir sebaya; misalnya tahun satu dan dua, tahun tiga dan empat serta tahun lima dan enam.
- Antara ciri-ciri kelas bercantum adalah kelas ini wujud di sekolah rendah sahaja, murid-murid berbeza peringkat umur dan tahun persekolahan; bilangan murid kurang daripada 10 orang dan dengan itu, tidak membolehkan satu kelas biasa dibuka, guru mengajar lebih daripada satu tahun persekolahan kerana peruntukan guru mengikut bilangan kelas dan strategi pengajaran dan pembelajaran berbeza daripada kelas biasa.
- Prinsip-prinsip pecahan kepada kumpulan adalah seperti berikut : kumpulan Sama Kebolehan; kumpulan Pelbagai Kebolehan; kumpulan Tahun Persekolahan; kumpulan sosial; kumpulan individu
- Rancangan Pengajaran Harian merupakan satu rekod yang sangat penting bagi guru kerana merupakan rujukan untuk persediaan harian dan pendekatan yang menyeluruh dan saling berkaitan bagi kedua kelas yang dicantumkan
Teks Bacaan Asas Rujukan
Di bawah adalah senarai teks bacaan dan buku rujukan yang digunakan
Arends, R.I. (2001). Learning To Teach. Boston : McGraw Hill. Anthony Candia, (1989), Pengurusan Bilik Darjah Dalam Konteks Kelas Bercantum.
Asmah bt. Hj Ahmad, (1989), Pedagogi 2, Siri Pendidikan Logman.
Kementerian Pelajaran malaysia, (1982), Buku Panduan Khas Kelas Bercantum Kurikulum Baru Sekolah Rendah. Kementerian Pendidikan Malaysia, (1980 - pindaan, 1982), Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia, Panduan Kelas Bercantum. Bahagian Pendidikan Guru.(2007). Modul Kelas Bercantum. Putrajaya.
No comments:
Post a Comment